top of page

חשיבות אוצר המילים


ילד עם אוצר מילים נרחב יכול להבין טוב יותר מסרים מילוליים כתובים ודבורים, הוא יצליח לבטא את עצמו ואת צרכיו ביתר דיוק. בשל כך, הוא עשוי לפתח תחושה של ביטחון ותחושת מסוגלות וידיעה כי המידע נגיש לו והוא מבין אותו.


אוצר מילים דליל מקשה על החשיבה ומושגים מופשטים הופכים קשים להבנה משום שהם לא מוכרים ומילים לתארם אינם בנמצא. באותו האופן רמת יכולת לביטוי רגשי עולה ככל שישנם מילים רבות ביותר בלקסיקון.


קיימים שלושה דרכים לרכישת אוצר מילים חדש:

1. הוראה ישירה של פירושי המילים החדשות

2. למידת פירושי מילים מתוך ההקשרים הנאמרים, זוהי למידה אקראית הנעשית באופן ספונטני, תוך כדי שיח.

3. שילוב של הוראה ישירה של משמעות המילים עם לימוד מתוך הקשר. כלומר, שילוב של שתי האפשרויות הקודמות שהוזכרו. אופן לימוד זה הוא המומלץ ביותר.


כך לדוגמא, את המילה נאקה ניתן ללמוד תוך כדי הצגת המילה וכן שימושה במשפט או שהילד יתבקש לומר משפט. על מנת לייצר אחסון ושליפה יעילים כדאי לבנות "מגירות סמנטיות". הכוונה ללימוד אותה המילה במסגרת אותה הקטגוריה של מילים. כך לדוגמא, המילה נאקה יכולה להלמד עם שמות של בעלי חיים או שמות של עצמים המקושרים למדבר. לילדים המאובחנים עם לקות שפה או הפרעת קשב וריכוז לעיתים יש קושי בשליפה ובאחסון של המילים, הוראה מתקנת מקצועית או קלינאית תקשורת מיומנת מצליחות לייצר למידה יעילה על פי קטגוריות וכן אחסון נכון בזיכרון.


וויבר (1994), מדבר על סוגי הקשר פנים טקסטואלי, ההקשר הסמנטי וההקשר התחבירי. ההקשר הסמנטי מאפשר לנו להבין את משמעות המילה כך אם ישנה מילה שיכולות להיות לה שתי משמעויות אנו נדע לבחור את המשמעות הנכונה מתוך ההבנה של משמעות המשפט. ההקשר התחבירי מסייע לנו להבין איזה סוג של מילה אמורה להופיע בטקסט. מילה שהיא פועל או מילה שהיא תיאור או שמא שם עצם וכן בהתאמה למין ומספר. הבנת הקטגוריה התחבירית של המילה מסייעת לנו להבין את משמעותה.


כאשר אנו מציעים לילד ללמוד מילה חדשה יש לאפשר לו לשים לב להקשר הסמנטי ולהקשר התחבירי. לאפשר מודעות לשניהם. יש לציין כי מילים בעברית כאשר אין הן מנוקדות ניתן לקרוא את המילה במספר דרכים ודו המשמעות יכולה להופיע במילים רבות. כך לדוגמא, את המילה השמנת - אפשר להבין כבעלת שתי משמעויות: 1. העלית במשקל ; 2. ה הידיעה + המילה שמנת . אך המילה מצוייה במשפט "החתול אכל את כל השמנת" ניתן לפענח מה משמעות המילה.


כהורים וכאנשי טיפול המעוניינים לסייע בהרחבת אוצר המילים של ילדנו המאובחנים עם לקות למידה: דיסלקסיה או קשיי קריאה וכתיבה או לקות שפה או הפרעת קשב וריכוז (ADHD), אנו צריכים לשים לב לשלוש רמות הבנה של אוצר מילים. הרמה האינטואיטיבית היא רמת ידע בסיסית, במסגרתה הילד יודע להסביר בדרך זו או אחרת את הפירוש למילה מסויימת.


אין הכוונה לפירוש מדוייק או מילוני אלא לפירוש שיכול להסתמך על הדגמות. הרמה הבאה היא של אוצר מילים מתקיימת ברמת ידע בה הילד יכול להסביר במדוייק את פירושה של המילה, לאחר מכן, מגיעה רמת הביטוי בה הילד יודע להשתמש במילה באופן אוטומטי.


לטובת ההורים בעלי הזמן הפנוי שבינכם המעוניינים לסייע לילדיהם להרחבי את אוצר המילים, נסיים בתרגיל כתיבה המיועד להגדלת אוצר המילים. כותבים רשימה של כ-10 מילים. ואת ההוראות הבאות: לפי רשימת מילים, יש לכתוב באמצעות המילים סיפור.


אין לשנות את סדר הופעת המילים, אין לשנות את המלים או להוסיף להן אותיות כגון "ו" החיבור. לאחר כתיבת הקטע על ידי הילד ניתן לפתח את אוצר המילים דרך מודעות מורפולוגית. לפיכך יש לסמן את המילים החדשות במרקר ולבקש מהתלמיד להוציא מהן את השורש. לכל שורש יש לבקש מהתלמיד למצוא מילים השייכות למשפחה של שורש זה. כך הרחבת אוצר המילים הופכת ליסודית יותר, המשמעות הסמנטית של המילה תזכר משום שיצרנו עוגנים של משמעות במילים אחרות השייכות לאותה המשפחה. הייצוג האורתוגרפי (האופן בו כותבים את המילה) יזכר משום שהילד מכיר את השורש השמי של המילה.


בהצלחה!


לקריאה נוספת:


Weaver, C. (1994b). Reading process and practice: From socio-psycholinguistics to whole language (2nd ed.). Portsmouth, NH: Heinemann.

דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page