top of page

החיבוק והסיפוק שבאיפוק : הורות לילדים עם ADHD

ההתמודדות עם האימפולסיביות היא אחד הקשיים העיקריים, שמציגים הורים ומורים לילדים עם הפרעת קשב המשתתפים בסדנאות ובקבוצות.


"אם רק הייתי יודע ללמד את הילד שלי איך להתאפק לפני שהוא אומר למורה מה הוא ב-ד-י-ו-ק חושב עליה... אבל לי בעצמי כל-כך קשה להתאפק"...


במיוחד מוכר לנו "מבחן המרשמלו"; ילדים שהצליחו לדחות סיפוקים הראו יכולות חברתיות ולימודיות מפותחות גבוהות יותר מאשר ילדים שלא התאפקו ואכלו את המרשמלו לפני הזמן.


זאת אנו למדים ממחקרים רבים שנעשו ושוחזרו. מעבר לכך, ילדים שהצליחו לדחות סיפוקים גדלו להיות בוגרים שהתמודדו טוב יותר עם תסכול ועם לחץ. אז איך מלמדים את הילד איפוק ואיך מעניקים לו את "הַמְתָּנָה שֶׁבַּהַמְתָּנָה"?


אימון ודוגמה אישית – הבטיחו לעצמכם להתאפק מול פיתוי קטן לפחות פעם ביום – וקיימו את ההבטחה. אל תוותרו ופרגנו לעצמכם בקול ומול הילד על כל איפוק קטן .


אומץ – ערכו לילד היכרות עם צמד המילים "לא עכשיו". בצמד מילים אלו טמון סוד גדול; "אני כל כך בטוח/ה באהבה שלי אליך ובאהבה שלך אלי ולכן, אני מתגבר/ת על החשש שלי להגיד לך לא"...

אמונה – סמכו על הכוחות שלכם לעמוד מול האכזבה של הילד וסמכו על הכוחות של הילד להתמודד עם האכזבה. האמינו שהילד מסוגל להתגבר על התסכול שבדחיית הסיפוקים.


אמפטיה – כידוע, ADHD היא מצב רפואי שעובר בתורשה, כך שרוב ההורים לילדים עם ADHD מכירים באופן אישי את חווית התסכול שבדחיית סיפוקים. עם זאת, חשוב לעשות הפרדה בין החוויה שלכם לזו של הילד; אכן, קשה לו – אך החוויה היא של הילד וזו הלמידה הבלעדית שלו. היו איתו שם מול הקושי, אך אל תוותרו לו. היו שם בשבילו ותנו לו רוח גבית – במקום להיסחף איתו.


אחריות – בכל רגע נתון העבירו לילד את האחריות להתנהגות שלו. ובתוך כך, אל תשכחו להזכיר לו (ולעצמכם), שאתם אוהבים אותו מאד, גם כאשר ההתנהגות שלו מפריעה... ההתנהגות שלו היא הצעה – אך אתם לא חייבים לקבל אותה.


עידוד – עזרו לילד להכיר את כוחותיו והיכנסו במרץ לתפקיד "הגרעין הקשה של האוהדים"; "נכון... זה ממש לא קל... אני בטוח/ה שאת/ה יכול/ה ואני כאן בשבילך! אז מה יעזור לך?"... ובעיקר, בעיקר – "אוף... את/ה יודע/ת... גם לי זה קשה... אז מה דעתך שנתאפק ביחד"?...


עוד על "מבחן המרשמלו" ניתן ללמוד כאן


דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page