top of page

תכנית קריאה לחופשת החג


תכנית קריאה בתקופת חופשת החג תעזור לכם להכין את ילדכם לכיתה הבאה בה דרישות הקריאה עולות. אין זה משנה לאיזו כיתה ילדכם עולה, אם ילדכם חווה קושי בקריאה, דיסלקסיה, לקות קריאה או הפרעת קשב וריכוז הפוגעת במיומנות הקריאה, זו הכתבה בשבילכם.


"איך אוכל לקדם את יכולת הקריאה של בני? הוא לא אוהב לקרוא..", השאלה הזו עולה בקרב אמהות רבות שילדיהן מתקשים בקריאה או מאובחנים עם דיסלקסיה.


קריאה נוספת:



אוריינות הקריאה מוגדרת כ"היכולת להשתמש בצורת הלשון הכתובה הנדרשת על ידי חברה או מוערכת על ידי הפרט, קוראים צעירים יכולים להפיק משמעויות ממגוון טקסטים. הם קוראים לצורך למידה ולשם ההנאה" (The Reading Development Group,2001). בכל גיל נרכשת מיומנות קריאה תואמת גיל. בסוף תהליך רכישת הקריאה מיומנות הקריאה דורשת יכולת לקרוא מהר ובאופן מדוייק ולצד זאת יכולת לשחזר מידע שנקרא, יכולת הסקה, אינטגרציה של רעיונות שהופיעו בטקסט ומידע ומבט ביקורתי על הטקסט על פי תוכנו.


מחקרים מצאו ובדקו כי רכישת אוריינות הקריאה מושפעת גם מגורמים שאינם נובעים מהפרעת קשב או לקות למידה. גורמים כגון: השכלת ההורים, יחס ההורים לנושא הקריאה, האם הסביבה הפיזית תומכת קריאה כלומר, אם ישנם ספרים לילדים בבית התלמיד, הקניית מיומנויות קריאה על ידי המורים בבית הספר, עידוד קריאה בבית הספר,


שיעור הילדים המתקשים בקריאה בישראל המאובחנים עם דילקסיה או שאינם מאובחנים עם דיסלקסייה הוא גדול (35%) ביחס לשיעור הבינלאומי (11%). מחקר שנעשה בישראל הראה כי מומחי קריאה שונים כגון מומחים להוראה מתקנת השפיעו באופן משמעותי וחיובי על השגי התלמידים בקריאה (אולשטיין וזוזובסקי, 2001).


תחום הקריאה מופיע ברוב מקצועות הלימוד ותלמיד עם קשיים בקריאה עשוי להתקשות במקצועות רבי המלל בשל הדיסלקציה. מקצועות רבי מלל הם מקצועות שהדרישה בהן היא לאוריינות קריאה כגון: תנ"ך, שפה, הסטוריה ועוד. הפתרון הטוב ביותר הוא תכנית קריאה בחופשת החג.


במקרים רבים יכולה להווצר נסיגה ביכולת הקריאה לאורך הקיץ וחופשת החג ואותו התלמיד המתקשה בקריאה אף יתקשה עוד יותר כשיעלה לכיתה הבאה. במקרים מסויימים מומלצת הוראה מתקנת בקריאה על מנת לחזק את יכולת הקריאה, אך לעיתים מספיקה תכנית קריאה ביתית המתמשכת לאורך הקיץ וחופשת החג.

איך מעודדים קריאה בחופשת החג?

צרו חוויה נעימה הרבה פעמים ילדים לא מעוניינים לקרוא בחופשת החג, הם רואים את הקריאה כעוד מטלה בחופש הגדול ובחופש - הם רוצים חופש. בייחוד אם שנת הלימודים עבורם היתה מאתגרת בשל קושי לימודי או לקות למידה. חווית הקריאה הנעימה יכולה להשען על תחומי העניין של הילד. אם יש צורך, התחילו בהקראה לילדכם והמשיכו בקריאה משותפת. הקראה לילד המתקשה בקריאה יכולה להיות מהנה מאוד עבורו. למעמיקים מבינכם - מגזין TIME פרסם כתבה המתבססת על מחקר שנעשה בנושא: מה קורה כשאנו מקריאים לילדנו?. כדי לעורר את הרצון לקריאה אפשר לפזר ספרים ועיתונים לילדים במקומות שונים בבית, בסלון, בפינת המשחקים ובחדר השינה של הילדים.

הקריאה יכולה לסייע להתעניין בתחומים המסקרנים את ילדכם: כדורסל, כדורגל, בעלי חיים, בלט, הסרט החדש על המיניונים או כל דבר אחר. מצאו חומרים על הנושא באינטרנט והדפיסו. בעת הצורך, ניתן להגדיל את הכתב. הביאו ספר מהספריה או מחנות הספרים. הציעו לילד טקסט המתאים לרמתו או הנמוך מרמת הקריאה שלו. כך תצרו חוויה מתקנת של מסוגלות בקריאה. הציגו את הקריאה כפעילות עם מטרה, לדוגמא, אם מעניין את ילדכם לדעת איך לבנות מטוס מנייר הוא יכול לקרוא על כך.


דוגמא לשימוש בחומרים המעניינים את ילדכם: ילד המתעניין בבעלי חיים ועולה לכיתה ג, ניתן להוריד את חוברת העבודה בנושא בעלי חיים מהלינק הבא לחילופין אפשר לקנות ספר בנושא. לרשימת ספרים המומלצים לילדים ניתן ללחוץ כאן או כאן (רשימת ספרים בהמלצת משרד החינוך לפי גילאים) או כאן (על פי המלצה של עיתון הארץ).


התאימו את רמת הקריאה. צרו חוויה של מסוגלות על ידי בחירת ספרים וחומרי קריאה המתאימים לרמת הקריאה של ילדכם. החשש הוא שרמת קריאה גבוהה מידי תתסכל אותו ותזכיר לו את הקושי שלו בקריאה וכך תיווצר תוצאה הפוכה - התנגדות מוחלטת לקריאה. לרוב הספרנית בספריה תוכל ליעץ לכם האם הספר מתאים לגיל של ילדכם. בכל מקרה, כדאי לכם לנסות את "מבחן גיל הקריאה" אם הילד לא מצליח לקרוא חמש מילים באותו העמוד - עליו לבחור ספר ברמה יותר נמוכה.


בקרת קריאה חשובה לכל קורא שיש לו קושי בפענוח המילים ובהפניית הקשב באופן שיאפשר את הבנת הנקרא וכן קריאה מדוייקת ומהירה. קוראים החווים קושי בקריאה, דיסלקסיה, ADHD (הפרעת קשב וריכוז) יזדקקו לעיתים לבקרת קריאה. הכוונה לכך שיש לשבת לידם מפעם לפעם בעת הקריאה ולהיות ערים לטעויות קריאה. את השגיאות אין לתקן באופן ישיר על מנת לא להפחית מהמוטיבציה לקרוא. במידה וישנה טעות קריאה, קראו את אותה המילה שוב והפעם באופן מדוייק. כדי לדעת אם ילדכם הבין את מה שקרא, מידי פעם עשו הפסקות כדי לשאול שאלות. ולמעמיקים מבינכם - המחקר הבא מתייחס לחשיבותו של המבוגר המתווך בבניית ניצני אוריינות.


זמן קבוע לקריאה. הפכו את הקריאה לחלק מסדר היום. כך לדוגמא, אפשר לקבוע שלפני השינה קוראים ספר יחד במשך רבע שעה, אחרי המקלחת בבוקר, לאחר שאבא חוזר מהעבודה. חשוב לצרף את זמן הקריאה לפעילות קבועה אחרת. ברגע שהקריאה תהיה חלק מסדר היום של הילדים בפרק זמן של חודש היא תהפוך להרגל ותצמצם התנגדויות לקריאה באם קיימות.


יומן קריאה בחופשת החג. אם ילדכם בגיל היסודי, הציעו לו לכתוב יומן קריאה על ספר שהוא קרא או לחילופין לכתוב סיפור בעצמו ולאייר במחברת מיוחדת. הציגו את הספר בגאווה בפני כל בני המשפחה והמשפחה המורחבת. אם תרצו להעשיר את אוצר המילים תוכלו למצוא חמש מילים שהילד לא מכיר ובקשו ממנו להשתמש בהם בסיפור שהוא כותב. את הספר הזה הוא ישמח להקריא שוב ושוב לכל מי שמעוניין לשמוע.


בדקו מה הן שעות הקריאה האפקטיבית של ילדכם. לכל אחד מאיתנו יש שעות בו הוא מרוכז יותר ופחות. בשעות שאנחנו פחות מרוכזים או עייפים ורעבים אנחנו לא פנויים לקריאה. כך גם ילדים. מצאו את השעות בהן הילד הכי מרוכז ובחרו בזמן זה כזמן קריאה.


אירועי קריאה בספריה. כל ספריה כמעט מציעה שלל פעילויות הקשורות לקריאה, שעת סיפור, הצגות שמבוססות על סיפורים ועוד. הכנסו לספרייה הקרובה ושאלו את הספרנית אלו פעיליות מתוכננות בספריה לשאר החופש. לרוב הפעיליות הן בחינם או בתשלום סמלי. הציעו להורים אחרים להגיע איתכם לפעילויות הללו, כך תהפכו את הביקור בספריה לחברתי ויותר אטרטיבי בעבור ילדכם.



אתרים לעידוד הקריאה:






דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page