top of page

הכנה לבית הספר - דווקא בחגים




שנת הלימודים נפתחה בכמה ימי לימודים ומיד לאחר מכן - חופשת החגים. זה זמן מצויין להכין את ילדכם לקראת השנה הלימודית החדשה שבאופן רשמי נפתחת בתחילת ספטמבר אך באופן מעשי - בתחילת אוקטובר. סדרת טיפים רלוונטית יותר מתמיד.


בצעו הערכה לימודית - מה למד ילדכם בשנה הקודמת? באילו תחומים ספציפים התקשה? האם חווה קושי בקריאה?, קושי בכתיבה?


האם הוא מתקשה בחשבון? יש לאתר את הנקודות החלשות של ילדכם על מנת לתת לו את הסיוע המתאים באמצעות הוראה מתקנת או למידה ביתית.


הוראה מתקנת היא הוראה המתאימה את עצמה באופן ספציפי לאותו התלמיד כמו חליפה שנתפרה במידות המדוייקות וככזו היא המביאה את התוצאות המהירות ביותר לאור הקשיים: לקות הלמידה (דיסלקסיה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה), ADHD וקשיי הלמידה.


מורה להוראה מתקנת אשר יש לה הכשרה מתאימה (עדיף הכשרה ארוכה כמו תואר שני על פני הכשרה קצרה כמו קורס בן חודשיים) תוכל להציע לכם משחקים וכלי למידה המותאמים לילדכם בהם תוכלו להשתמש בבית. זה הזמן להסתכל בתעודות של ילדכם של השנה האחרונה ושל השנים הקודמות ולהשוות בינהן ובכך לראות אם מצבו האקדמי השתפר, נשאר קבוע או החמיר. אם קיימת ירידה בציון זוהי נקודה שאותה יש לזהות.


בדקו מה הן הדרישות הלימודיות לשנה הבאה - בכל שנה הרמה הלימודית עולה. אם קיים קושי בתחום מסויים וכן הרמה הלימודית עלתה הקושי נותר בעינו ואף מחמיר אם לא מטפחים כלים ואסטרטגיות למידה שיסייעו לאותו התלמיד בשנה הבאה. רצוי להסתכל באתר של משרד החינוך בתחום שבו ילדכם מתקשה ונסו לתת לו נקודת פתיחה טובה יותר שתיצור חוויות הצלחה ותחושת מסוגלות למרות לקות הלמידה או הפרעת הקשב וריכוז שלעיתים עשויות לפגוע ביכולת להבין, לחשב, לקרוא בתוך הסיטואציה הכיתתית .


בקרו בבית הספר - לפני פתיחת שנת הלימודים מומלץ להיכנס לבית הספר עם ילדכם, לבקר בכיתה, במסדרונות, ליד חדר המורים, המטרה של הסיור היא להפחית את החרדה מבית הספר עבור הילד עם לקות הלמידה או הפרעת הקשב והריכוז. אם ילדכם צריך לעבור מכיתה לכיתה במהלך יום הלימודים והוא מתקשה בהתמצאות במרחב, לדוגמא, לעבור לכיתת אנגלית או לכיתת מדעים לכו איתו לכיתות אלו ומצאו עבורו רמזים שיסייעו לו למצוא את המקום. בדקו אם ילדכם זוכר או הפנים באמצעות שאלות הבהרה.


בחרו מורה להוראה מתקנת - אם אתם מרגישים שילדכם יכול להפיק תועלת מהוראה מתקנת מקצועית או שזקוק מאוד להוראה מתקנת אתרו כבר עכשיו מורה להוראה מתקנת. בקשו להיפגש איתה ולראות את הדינמיקה בין הילד למורה, בררו מהי הכשרתה ושנות ניסיונה וכמובן חשוב מאוד שהילד לאחר שנפגש עם המורה להוראה מתקנת יהיה מעוניין לפתוח בתהליך לימודי עם אותה המורה.


קנו ציוד משרדי מראש - הציוד המשרדי שהורים קונים בתחילת השנה לא מספיק לאורך השנה. הניחו שילדכם יצטרך ציוד נוסף כמו ניירות לבנים לעבודות וניירות צבעוניים, עוד עפרונות, עטים ומחקים למקרה של איבוד ציוד, דבק נוסף, סרגל נוסף וכך במקרה של חסר דחוף בציוד משום שיש עבודה למחר להגיש תוכלו לפתוח את המגרה ולהוציא משם את הציוד הנדרש.


מצאו פתרון לבעית ההתארגנות - מומלץ עוד בחופש לאתר את בעיית ההתארגנות הגדולה ביותר של ילדכם ולנסות למצוא לה פתרון. כך לדוגמא, אם ילדכם לא מצליח לארגן את המחברות והספרים לכל יום או שם אותם בערימה על השולחן נסו לקנות לו אמצעים מארגנים בחנות לציוד משרדי. כגון סלסלאות או מגרות לכל מקצוע.


תכננו את רגעי הפנאי של ילדכם לתקופת בית הספר עוד בקיץ מחקרים מראים כי פעילות אירובית מסייעת בשיפור יכולות קוגניטיביות. האם יש סיכוי שילדכם יפיק תועלת מחוגים בהם מתקיימת פעילות אירובית כגון ריקוד או אומנות לחימה? או לחלופין האם כדאי שיחווה פעילות הדורשת מיקוד וריכוז? או אולי כדאי להשקיע בתחום המאמן את המוטוריקה העדינה כגון ציור או טיסנאות? בחרו חוג בהתאם למטרות שלכם השנה וכמובן על פי רצונו של הילד.



דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page