top of page

רגישות יתר ו-ADHD אצל מבוגרים



את לא צריכה להיות כל כך רגישה! למה את לוקחת הכל ללב? אתה צריך לפתח עור של פיל! שמעתם את המשפטים הללו לאורך חייכם. יתכן שזהו מצב אליו צריך להתייחס באופן מיוחד ולטפל בו.

אני נולדתי עם רגישות יתר ועם ADHD הרבה דברים שאחרים יכולים להבליג עליהם ולחזור לסדר היום אני לוקחת ללב. אנשים מסביבי אומרים לי שכדאי שאני אהפוך להיות יותר קשוחה ולא להפגע מכל דבר.


בשנים האחרונות גיליתי שבנוסף ל-ADHD אני סובלת מרגישות יתר או בשמה המקצועי היפר סנסיטיזציה. ולמה אני אומרת סובלת? משום שהרגישות הזו מחכה לי בכל פינה בכל מפגש חברתי, בדייטים, בעבודה, בתור לרופא ובקיצור בכל מקום אפשרי אליו אני הולכת.


מה זה היפר סנסיטזציה?


זו איננה הפרעה או מצב רפואי. מומחים בתחום טוענים כי המודעות לנושא ההיפרסנסיטזציה חשובה. המודעות לכך מאפשרת את התחושה שאיננו לבדנו בתחושה זו. אנשים היפר סטסטיביים יכולים להרגיש עצבות בגלל האשמה עצמית על רגישות היתר, אך כשהדבר מאובחן וברור שניתן לטפל בו מתקיימת תחושה של הקלה. הסימפטומים של היפר רגישות הם קושי בויסות חושי. רגישות לצליל, מגע או ריח. וכן רגישות גבוהה לגירוי רגשי. יש סבירות לסבול מאסתמה אקזמה ואלרגיות, מידע רב מידיי יוצר תחושה של הצפה.


דר Aron החלה לחקור את התופעה של רגישות יתר כבר בשנת 1991 היא מצאה שכ- 15%-20% מהאוכלוסיה סובלים מבעיה זו במידה זו או אחרת. מידת הרגישות נמצאת על ציר כאשר ישנם אנשים הסובלים מבעיה זו במידה רבה וישנם אלו הסובלים מבעיה זו במידה פחותה. רגישות יתר היא תוכנה מולדת. למעשה בייולוגים חקרו וגילו שתכונה זו נפוצה גם בקרב חיות ממינים שונים ומטרתה הישרדותית - להתבונן ולחקור את הסביבה לפני פעולה.


כיצד אני גיליתי את רגישות היתר שלי?


אני מאובחנת עם הפרעת קשב וריכוז מגיל צעיר. לפני כמה שנים קבעתי תור אצל רופא מומחה כדי להבין איזה טיפול מומלץ עבורי במקרה בו הפרעת הקשב מחמירה. ובאמת היא החמירה. לא הכרתי אותה ככזו, שכחתי את המפתחות של המכונית בתוך המכונית, שכחתי שמות של אנשים, מיקום בו החנתי את המכונית, לא הצלחתי להתמצא בכלל בין הבניינים של המכללה בה למדתי. לפעמים היית צריכה להסתובב במשך שעות בפרוזדורים כדי למצוא את החדר בו אני אמורה להבחן והרגשתי כאילו אני יותר טיפשה, פשוט הופכת להיות יותר ויותר טפשה מיום ליום.


סיפרתי לרופא את הסימפטומים של ADHD שהוחמרו עם הזמן וכן דברים נוספים כמו ההצפה שאני חשה כשאני נמצאת באמצע רחוב הומה אדם כמו במרכז תל אביב ביום שישי בשעות העומס. על הרגישות שלי לריחות ולמגע, את המהירות בה אני נעלבת, את הרגשות החזקים, את ההימנעות שלי מאורות חזקים, את הצורך להישאר בתוך חדר סגור וחשוך ללא הפרעה חיצונית, הלחץ שאני מפתחת כאשר אני צריכה לעשות משהו בפרק זמן קצר ומוגבל. והוא הציע שמדובר בהיפר סנסיטיזציה. אותו הרופא ייחס את הקשיים האחרים, את ההידרדרות ב-ADHD לרגישות היתר שלי. הוא הסביר והגדיר מהי רגישות יתר מאז פיתחתי מודעות לרגישות היתר ואני מטפלת בה וחיה חיים מאושרים ומודעים.


מחקרים שנערכו על רגישות יתר:



דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page