top of page

A.D.H.DIAGNOSIS : הדרך לקבל אבחנה נכונה


אבחנה מדוייקת הינה חיונית על מנת להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז במידה ואכן קיימת הפרעה כזו אך זה לא כל כך פשוט לקבל אבחנה נכונה.


לשם כך תזדקקו לרופא המומחה בתחום והערכה המבוססת מבדקים קבילים. זה לא קל לאבחן הפרעת קשב וריכוז. שלא כמו סוכרת או בעיית לב, הפרעת קשב וריכוז לא תוכל להמצא דרך בדיקת דם או בדיקה גופנית.


כמו שאר האבחנות בתחום הנויולוגי והפסיכיאטרי, הפרעת קשב וריכוז היא מעורפלת על כן מיומנותו של הרופא תופסת תפקיד חשוב. אם נוסיף לכך את העובדה שלעיתים ההורים מסתפקים באמירה של רופא המשפחה כי לילדם יש הפרעת קשב וריכוז מבלי לקבוע תור לרופא המומחה בנוירולוגיית ילדים עקב התור הארוך.


קריאה נוספת:


ישנם הורים העשויים להסתפק ברופא שהינו נוירולוג אך לא מומחה בתחום הפרעות קשב וריכוז וכך אנו מוצאים את עצמנו במדינה בה ישנם הטוענים כי נעשית אבחנת יתר של הפרעת קשב וריכוז ולעיתים האבחנה נעשית על ידי אנשי מקצוע שלהם אין את הידע הדרוש והמספק על מנת לקבוע כי לילד יש הפרעת קשב וריכוז או מהו האופן האופטימלי לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.


מהי הדרך הטובה ביותר לקבל אבחנה נכונה של הפרעת קשב וריכוז?

אין כלי אחד לאבחנה של הפרעת קשב וריכוז אך יש מספר שיטות להערכה של קיום הפרעה זו שיכולים להנחות נוירולוג מומחה ומיומן להפיק אבחנה מדוייקת. מוריה (שם בדוי) בת 45, מתלוננת על קשיי קשב מאז גיל הילדות, "אני זוכרת שבכיתה ג' עשיתי המון בלאגן סביבי בכל שיעור. היתה לי מחברת אחת ולא היה כתוב בה כלום, אהבתי לצייר אז המחברת היתה מלאה בציורים ומקומטת".


ההורים של מוריה לקחו אותה למספר אנשי מקצוע על מנת להבין מדוע קיים קושי בבית הספר, אך אף אחד לא היה מסוגל לאבחן שקיימת בעיה רפואית. "הם אמרו שאין לי מספיק מוטיבציה ושאני עצלנית". הבעיה המשיכה לתוך הבגרות ומוריה התקשתה בחייה הבוגרים להשלים משימות בעבודה ולשמור על בית מאורגן. היא דיברה עם מספר פסיכולוגים ורופאים והתייעצה עימם לגבי האפשות שיש לה הפרעת קשב וריכוז, אך הם האמינו שמדובר בדיכאון.


מוריה התעקשה ובבגרותה פנתה לרופא מומחה בנוירולוגיה ופסיכיאטריה. עקשנותה השתלמה הרופא אבחן אותה עם הפרעת קשב וריכוז מהסוג הלא קשוב. "הרגשתי כאילו אבן נגולה מליבי" היא אמרה, "כאילו סוף סוף מבינים אותי". אירוע זה קרה לפני כ-20 שנה כאשר המודעות להפרעת קשב וריכוז היתה נמוכה. היום היא גבוהה יותר וכאמור, ישנם הטוענים כי קיים אבחון יתר. על כל פנים, כשאתם מעוניינים לבחון האם לכם או ליקירכם יש הפרעת קשב וריכוז וודאו כי הגורם המאבחן עושה זאת מתוך ידע מעמיק בתחום.


העבירו אתם את המידע


האחריות על הצלחה האבחנה והטיפול מוטלת במידה רבה עליכם, ההורים או המטופלים. הגיעו אל הרופא המאבחן מוכנים, אם יש צורך רשמו על דף את מגוון הסימפטומים שהביאו אתכם להערכה זו של הפרעת קשב וריכוז. שאלו שאלות הקשורות לאבחנה ולטיפול. כאשר ניתן טיפול עדכנו את הרופא בכל שינוי חריג. בהצלחה.


דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page