top of page

ADHD ולקות למידה: ספורט משפיע על המוח


הבחינה קרבה ועלייכם להיות מרוכזים בזמן הלמידה? או אולי עליכם להיות מרוכזים בגלל פרוייקט שעליכם להגיש בקרוב או שעליכם לעסוק בעבודה הדורשת בחירות רבות ומהירות.


בחירת סוג נכון של פעילות גופנית יכול לסייע לכם לבצע את המטלות באופן מיטבי בין אם יש לכם קשיי למידה, לקות למידה, אובחנתם עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או שאין לכם כל בעיה.


ישנן סיבות רבות מדוע לעסוק בפעילות גופנית ורובנו מכירים את מפרט האפשרויות העומדות בפנינו ואת האופן בו אותה הפעילות הגופנית יכולה לעצב ולהשפיע על הגוף. אך אנו מגלים כי ישנם דרכים אינספור בהן הפעילות הגופנית יכולה להשפיע על מיומנויות קוגניטיביות. רוב רובה של השפעה זו נעשית מבלי שנבחין בה, אך מחקרים מראים כי הפעילויות השונות מעצבות את תפקוד המוח בדרכים מגוונות.


המוח לאחר פעילות גופנית מתפקד באופן שונה ומשופר. כבר שנים אנו שומעים את האמרה "פעילות גופנית מסייעת ללמידה" בייחוד פעילות אירובית. המוח משפר את ביצועיו ככל שנעשה יותר אימון ותרגול. השיפור המוחי מגוון ונעשה ברמה המולקולרית וההתנהגותית.


מאמרים נוספים לקריאה:


מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ורג'יה בארצות הברית מצא כי אפילו התעמלות קצרה בת 20 דקות משפרת את התהלוך הקוגניטיבי ומנגנוני הזיכרון. הפעילות הגופנית מגבירה את קצב הלב ובכך מאפשרת למוח לקבל יותר חמצן, היא מסייעת לגוף לשחרר את ההורמונים המשתתפים ומסייעים בצמיחה של תאי מוח וכן מסייעת ליצירת קשרים במוח.


פעילות גופנית מעוררת את הפלסטיות של המוח על ידי יצירת קשרים חדשים בין תאים באיזורים רחבים של הקורטקס. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת לוס אנג'לס ההראה כי פעילות גופנית משפיעה על פרמטרים של צמיחה במוח ומאפשרת למו לייצר עוד קשרים נוירונלים הקשורים בלמידה. בהקשר זה פעילות גופנית היא מצויינת לשיפור הלמידה בקרב אנשים המאובחנים עם לקות למידה או ADHD.


מנקודת המבט ההתנהגותית אותה תחושת ה"היי" שנוצרת עקב אנדרופינים שמשתחררים בעת פעילות ספורטיבית נקשרת להפחתה בכמותו של הורמון האחראי על תחושת לחץ. מחקר מסטוקהולם הראה שתחושת ה"היי" קשורה להעדר דיכאון ולצמיחה מוגברת של תאי מוח בהיפוקמפוס - איזור במוח האחראי על למידה וזיכרון.


במחקר שערך דונלי (2011) בקרב ילדים בכיתה ג' ובכיתה ב' הוספו 90 דקות של פעילות גופנית לאורך השבוע. 10 דקות בין שיעור לשיעור נמצא כי לאורך שלוש שנים אותם התלמידים השתפרו בקריאה, איות, והבעה.



טיפים לבחירה של הפעילות הגופנית המתאימה למטרתכם:


1. באופן כללי, כל פעילות שטובה עבור הלב, טובה עבור המוח.

2. פעילות אירובית נהדרת עבור המוח והגוף, לא רק שהיא משפרת תפקוד מוחי אלא היא מתפקדת כ"ערכת עזרה ראשונה" עבור תאי מוח שנפגעו.

3. פעילות גופנית בבוקר, לפני שהולכים לעבודה או לבית הספר משפרת תפקודי מוח ומכינה אתכם למצבי לחץ שיופיעו בהמשך היום, תגובות טובות יותר למצבים מורכבים וכן עיבוד מידע חדש.

4. כאשר אתם מעוניינים בשיפור התפקוד המוחי אל תסתפקו בחיזוק השרירים בלבד. הוסיפו פעילות אירובית.



קריאה נוספת:


המחקר של דונלי (2011)


מאמרים נוספים:



מגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) ולקויות למידה (דיסלקסיה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה). המגזין מיועד לכל מי שהפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה משפיעים על חייו ומבוסס על חזון שבבסיסו הפצת מידע איכותי ואמין. כאן תוכלו למצוא כתבות, טיפים ועצות להורים לילדים מאובחנים ולמבוגרים המאובחנים עם ADHD או לקות למידה. וכן מידע כללי מאורגן ומהימן, ולהתרשם מסרטונים בנושאים המעניינים אתכם. תהנו!

העורכת עדן הר.M.A. פסיכותרפיסטית בטיפול רגשי- קוגניטיבי (CBT), קצר מועד המותאם להורים וילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. מומחית לקויות למידה וקשב ונוירופידבק. לבדיקה האם הטיפול מתאים לילדכם ולכם אפשר להתיעץ איתי (ללא תשלום): 052-6526265


דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page