top of page

קורונה, חרדות, דיכאון ומה שבינהם

אולי גם את/ה חש/ה חרדה ומתח בתקופה האחרונה? קושי להתארגן בעבודה מהבית? כעוס/ה יותר או עצוב יותר? האם חווית קשיי קשב וריכוז או שאובחנת בעבר עם קשיי קשב וריכוז? טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) משולב אסטרטגיות יסייע לך לפתח חוסן במצבים הללו וייתן לך כלים להתמודדות עם ADHD כפי שבא לידי ביטוי אצלך.


מה זה טיפול CBT?


שיטת טיפול התנהגותית קוגניטבית Cognitive behavioural therapy קצרת טווח. שיטת טיפול זו נמצאה יעילה ומביאה תוצאות חזקות באינספור מחקרים קליניים. מיוחד בשיטה הזו הוא ההפרדה בין קוגניציה (חשיבה), רגש, תחושה גופנית והתנהגות ובהבנת הקשר בינהן.

טיפל CBT הוא תהליך אקטיבי בו המטופל לוקח חלק כדי להשיג את מטרות הטיפול שהוא קובע יחד עם המטפל.


הפרעת קשב וריכוז (ADHD) וקורונה

אם אתם מאובחנים עם קשיי קשב וריכוז אולי שמתם לב שהפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי בעוצמה גבוהה בתקופות של סטרס כגון תקופת הקורונה. מדוע? משום שהמתח הנפשי עשוי לטלטל את היכולת של האדם להתארגן. נסו לחשוב על זמן בו חוויתם מתח נפשי. כיצד זה השפיע על יכולתכם לארגן את דבריכם, את סדר היום או אפילו את סדר הפעולות שלכם. האם פעלתם לאט יותר? הם עשיתם יותר טעויות? ללא ספר מתח נפשי משפיע על יכולתו של האדם להסתגל למצב חדש.


ואכן תקופה זו בה נזהרים מנגיף הקורונה, היא תקופה אליה יש להסתגל. ההסתגלות איננה פשוטה ומהולה באי ודאות. אנשים נדרשים למלאכת הארגון: להתארגן בעבודה מהבית, לארגן את פעילויות לילדים, לעיתים לחשב מסלול קריירה מחודש ועוד. ובמילים אחרות להסתגל למצב אליו קשה להסתגל גם אם אין ADHD. הקושי בהתארגנות לעיתים גורם ל"הצפה רגשית" ואז מאט את יכולתנו לבחור בהתנהגות המשרתת אותנו. אולי אנו מגיבים באימפולסיביות, אולי אנו מסתגרים ושוקעים לתוך עצמנו. כך, במקום לנווט את האוניה למחוז חפצנו אנו נסחפים לאן שהגלים לוקחים אותנו.


למה התקופה יותר מאתגרת עבור מבוגר עם קשיי קשב?


הפרעת קשב וריכוז נחשבת "הפרעה שקופה". האדם המבוגר שאובחן עם הפרעת קשב יכול להיות לא מובן לסביבתו ולעיתים להתקשות בחזרה למסלול, התארגנות היום ותכנון העבודה. ואילו מצד הסביבה יזכה לביקורתיות ולשיפוטיות.


את הפרעת הקשב לא ניתן לראות וישנן דרישות משפחתיות, לימודיות, דרישות הקשורות לקריירה. הקושי מביא לתסכול, כעס, עצב, חרדות. פסיכותרפיית CBT המותאמת באופן אישי לאדם בוגר עם ADHD ומשולבת באסטרטגיות התארגנות יכולה תוך זמן קצוב לפתח את החוסן במצבים אלו.

לכן, בניגוד לאנשים ה"רגילים" אדם בוגר עם הפרעת קשב וריכוז צריך להצטייד בארגז כלים שישמש אותו לאורך חייו. ארגז המלא בכלים שיעשו אותו חסין למה שהמציאות תביא. בתוך ארגז זה יופיעו כמה כלים זמינים ומותאמים עבורו לאותו הרגע שבו הוא צריך אותם. הכלים שתקבלו בטיפול.


אם אתם מתמודדים עם הקושי המתואר אתם מוזמנים לשיחת יעוץ ללא עלות עם פסיכותרפיסטית על מנת לברר האם טיפול זה יכול לסייע לכם: 052-6526265


אסטרטגיות התארגנות


למידת אסטרטגיות התארגנות וניהול זמן המותאמות לך יסייעו לך להגיע בזמן, עם הציוד שנדרש ולהתכונן לאתגרים שמציבים החיים כפי שהיית רוצה. לדוגמה: הגשת טפסים בזמן, ניהול סדר יום בעבודה מהבית, ניהול עסק, הגעה לפעילויות פנאי בזמן, בחירה בפעילויות פנאי מהנות כחלק מלוח הזמנים, שמירה על שגרת חיים בריאה וכו'.

כלים התנהגותיים רגשיים (מעולם ה-CBT)


איחור, קושי בהתארגנות, מוסחות וכו' גורמים ללחץ מוגבר ולצורך בהתנהגות מתנצלת. כך מתגבר הסטרס והכעס ומתפתחת תפיסה עצמית לפיה "אנו נכשלים בכל מעשיי ידנו" "אין טעם לנסות", "אני יודע שאם אנסה, לא אצליח" או הגרוע מכולם "אני כישלון/לוזר...". תפיסה זו יכולה להעציב ולייאש. לפעמים גם עולה רגש חרדה המעיב על יומנו ומלווה אותנו


כלים התנהגותיים רגשיים (הניתנים בטיפול ה-CBT), מאפשרים לאדם להתנער מהסיפור הישן שסיפר לעצמו על עצמו (לדוגמה, אני כישלון, אני לא אהוב) ולטוות סיפור רענן שמשרת אותו ואת צרכיו בקריירה, באהבה וזוגיות, בלימודיו ביחסיו המשפחתיים וכו'. פסיכותרפית CBT נתמכת במחקרים מעל ל-50 שנה הינה קצרת מועד וזוכה לתקציבים נרחבים בארצות הברית ואירופה בשל הצלחתה. טיפול ה-CBT האידיאלי עבור ADHD הוא כזה המותאם למטופל על פי הפרופיל הקשבי שלו, הרקע שלו ובשיתוף פעולה איתו.

אם אתם מתמודדים עם הקושי המתואר אתם מוזמנים

לשיחת יעוץ ללא עלות עם פסיכותרפיסטית על מנת לברר האם טיפול זה יכול לסייע לכם: 052-6526265


הכותבת היא עדן הר מומחית לקויות למידה וקשב, פסיכותרפיסטית CBT ונוירופידבק בעלת ניסיון של 18 שנים בטיפול ב-ADHD. מעבירה סדנאות ומרצה.

לתיאום פגישה: טלפון 052-6526265

דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page