סיביטי וריטאלין בטיפול ב-ADHD: סקירת מחקרים

עודכן ב: פבר 7

כתבה זו סוקרת מחקרים בנושא טיפול יעיל בהפרעות קשב וריכוז של מבוגרים (ADHD). החשיבות של התערבויות פסיכולוגיות בשילוב עם טיפול תרופתי מקובלת באופן נרחב בשגרה הקלינית העכשווית.

נראה כי המהלך הטבעי של ההפרעה מצדיק התערבויות פסיכולוגיות נוספות, משום שאפילו במאובחנים הנוטלים בקביעות טיפול התרופתי לא תמיד מושג שיפור מלא. תרופות לבדן עשויות להוות טיפול בלתי מספק לשלל הבעיות שחווים מטופלים; קושי בויסות רגשי, קושי בניהול זמן, חרדות, קשיי חברתיים וקשיי הסתגלות שונים נוספים .

מחקרים על טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-ADHD מציגים עדויות רבות של הפחתת סימפטומים של הפרעת קשב, ויסות רגשי וחושי ושיפור מדדי רווחה אישיים. לילדים ולהורים. וכיום הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי ממוקם בחזיתו של הטיפול בבפרעת קשב וריכוז יחד עם הריטאלין.

כך לדוגמה מחקר שהעריך תכנית קבוצתית לטיפול ב-ADHD המבוססת טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) מסוג R&R2ADHD - Reasoning and Rehabilitation for ADHD Youths and Adults.

במחקר 54 מבוגרי עם ADHD שכבר קיבלו טיפול פסיכו-תרופתי הוקצו אקראית למצב טיפול ניסיוני ולמצב ביקורת של טיפול תרופתי ולא קיבלו את תכנית ההתערבות של CBT. הממצאים נותנים תמיכה ליעילות של CBT בהפחתת תסמיני ADHD ובעיות נלוות, שיפור התפקודים הקשורים להפרעה. ההשלכות הן שהיתרונות של CBT הם מסייעים בתחומים רבים ושטיפולים משולבים פסיכו-פרמקולוגיים וטיפולים מבוססי CBT עשויים להוסיף ולשפר התערבויות תרופתיות (Emilsson et al. 2011).

לפרטים נוספים בנושא טיפול סיביטי המותאם עבורך או עבור ילדך: 052-6526265

מחקר נוסף בחן את היעילות הפוטנציאלית של השילוב של טיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי המותאם לטיפול במאובחנים מבוגרים שאובחנו עם ADHD מבוגרים שעברו הערכה אבחנתית מובנית עבור ADHD השלימו ששה חודשי טיפול משולב. תוצאת הטיפול מוערכת על ידי השוואת מדדים לפני ואחרי הטיפול של תסמיני ADHD, תסמינים נלווים ודירוג התפקוד הכללי. התוצאות הצביעו על כך שטיפול CBT בשילוב תרופות קשור לשיפורים משמעותיים ומוגברים בכל המדדים הקליניים (Rostain et al, 2006).

מחקר נוסף ניסה להעריך את היעילות של טיפול מטה-קוגניטיבי קבוצתי (MCT ) עבור מבוגרים עם ADHD, המרחיב את העקרונות והפרקטיקות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לפיתוח מיומנויות ניהול עצמי. שיטה: 30 מבוגרים שאובחנו עם ADHD השלימו תוכנית של 8 או 12 שבועות שנועדה לשפר ליקויים בניהול זמן, ארגון ותכנון. הממצאים מצביעים על כך שהמשתתפים בתוכנית MCT הראו שיפור ניכר ביחס לתסמיני הליבה של ADHD של חוסר קשב, כמו גם מיומנויות תפקוד ניהולי, מה שמצביע על כך שלתוכנית זו יש הבטחה כטיפול מרכזי בליקויים מטה-קוגניטיביים במבוגרים המאובחנים עם ADHD.

מחקר אחר הראה את היעילות של תוכנית תיקון קוגניטיבית (CRP - טיפול CBT להפרעת קשב) לטיפול בהפרעת קשב וריכוז של מבוגרים (ADHD). ה-CRP תוכנן לכוון לבעיות הקשורות בדרך כלל להפרעות קשב וריכוז במבוגרים, כלומר בעיות קשב, מוטיבציה לקויה, כישורי ארגון לקויים, אימפולסיביות, שליטה מופחתת בכעס והערכה עצמית נמוכה. בניסוי אקראי ומבוקר, מדגם מייצג של מבוגרים עם ADHD (חלקם בתרופות, חלקם לא) הוקצו ל-CRP (n=22) או לקבוצת ביקורת. ה-CRP הועבר במתכונת אינטנסיבית עם שמונה מפגשים שבועיים בני שעתיים עם אנשי טיפול שפעלו כמאמנים וחוברות עבודה של משתתפים עם תרגילי שיעורי בית כמקובל בטיפול CBT.

לפרטים נוספים בנושא טיפול סיביטי המותאם עבורך או עבור ילדך: 052-6526265


 
משתתפים שטופלו בכל תכנית ה-CRP (סוג של טיפול CBT) דיווחו על סימפטומטולוגיה מופחתת של ADHD , שיפור מיומנויות ארגוניות ורמות מופחתות של כעס. שיפורים משמעותיים מבחינה קלינית בסימפטומולוגיה של ADHD ובמיומנויות הארגוניות נשמרו שנה אחת לאחר הטיפול לפחות. ממצאים אלו מצביעים על כך שה-CRP מספק דרך מעשית לשיפור התפקוד היומיומי למבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז (Stevenson, 2002).

בפרקטיקה הקלינית, קיים צורך הולך וגובר בטיפולים לא תרופתיים יעילים בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים. המחקר האחרון בכתבה זו מציג תוצאות מטיפול קבוצתי פסיכולוגי קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) עבור ADHD למבוגרים. המחקר כלל 29 מבוגרים עם ADHD. שהשתתפו בטיפול בן 10 או 11 מפגשים שבועיים. המשתתפים הוערכו באמצעות דירוגים עצמיים, וכן דירוגים של האחרים המשמעותיים שלהם (משפחה, חברים). התוצאות של המחקר הראו כי השיקום הביא להפחתת תסמינים מדווחים עצמיים ב-16 תסמינים הקשורים ל-ADHD. התוצאות מצביעות על כך ששיקום קבוצתי קוגניטיבי-התנהגותי מסייע באופן משמעותי לטיפול ב-ADHD במבוגרים (Virta, 2008).

ממחקרים אלו ועוד רבים אחרים אפשר לראות את היעילות המוכחת של טיפולי CBT השונים עבור אנשים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז. אין צורך להישאר לבד עם הקושי המתמשך. יש אפשרות לקבל כלים מעשיים שיסייעו לכם או לילדכם בהתמודדות עם ADHD.

לפרטים נוספים בנושא טיפול סיביטי המותאם עבורך או עבור ילדך: 052-6526265

אודות הכותבת:

שמי עדן הר אני פסיכותרפיסטית CBT, מטפלת נוירופידבק ל-ADHD ומומחית לקויות למידה וקשב (M.A. אונ' תל אביב).

במהלך 16 השנים האחרונות אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים המאובחנים עם ADHD ולקויות למידה. מרצה במוסדות אקדמיים בתחום הפרעת קשב ולקויות למידה ומפרסמת במגזינים מקצועיים בינלאומיים. בנוסף, שמחה לספר על ספר ילדים שהוצאתי לאור בנושא.

עורכת את מגזין קרוסלה לתמיכה בהורים לילדים עם ADHD ולקויות למידה.

מתוך ניסיוני רב השנים, אני מאמינה גדולה ביכולת ה-CBT לשפר את חייהם של אנשים המאובחנים עם ADHD.

לפרטים נוספים בנושא טיפול סיביטי המותאם עבורך או עבור ילדך: 052-6526265

בבליוגרפיה

Emilsson B, Gudjonsson G, Sigurdsson JF, Baldursson G, Einarsson E, Olafsdottir H, et al. Cognitive b

ehaviour therapy in medication-treated adults with ADHD and persistent symptoms: a randomized controlled trial. BMC Psychiatry (2011) 11:116. doi: 10.1186/1471-244X-11-116
 
PubMed Abstract | CrossRef Full Text | Google Scholar

Rostain AL, Ramsay JR. A combined treatment approach for adults with ADHD – Results of an open study of 43 patients. J Atten Disord. (2006) 10:150–9. doi: 10.1177/1087054706288110
 
PubMed Abstract | CrossRef Full Text | Google Scholar

Solanto MV, Marks DJ, Mitchell KJ, Wasserstein J, Kofman MD. Development of a new psychosocial treatment for adult ADHD. J Atten Disord. (2008) 11:728–36. doi: 10.1177/1087054707305100
 
PubMed Abstract | CrossRef Full Text | Google Scholar

Stevenson CS, Whitmont S, Bornholt L, Livesey D, Stevenson RJ. A cognitive remediation programme for adults with attention deficit hyperactivity disorder. Aust N Z J Psychiatry (2002) 36:610–6. doi: 10.1046/j.1440-1614.2002.01052.x
 
PubMed Abstract | CrossRef Full Text | Google Scholar

Virta M, Vedenpaa A, Gronroos N, Chydenius E, Partinen M, Vataja R, et al. Adults with ADHD benefit from cognitive-behaviorally oriented group rehabilitation: a study of 29 participants. J Atten Disord. (2008) 12:218–26. doi: 10.1177/1087054707311657
 
PubMed Abstract | CrossRef Full Text | Google Scholar

    0