top of page

מבוגר עם ADHD. עכשיו מה עושים ?


ADHD מתאים לילדים קטנים הגולשים עם סקייטבורד במורד המדרגות נכון? לא נכון! על פי מחקרים נמצא שנשים בגילאי 40-55 מאובחנות יותר עם ADHD.


אולי אלו נשים שחות את חווית ה"אהההה" כאשר הן מגלות שילדם אובחן עם ADHD. אם יש לך תחושה שיכול להיות שאת/ה חווה תסמינים הדומים ל-ADHD אנו מציעים שתפעל על פי הצעדים הבאים.


התסמינים של ADHD לא נעלמים כאילו במטה קסם לאחר גיל ההתבגרות. למעשה, חלק גדול מהילדים שאובחנו עם ADHD חווים קשיים המקושרים ל-ADHD לאורך בגרותם. יש לציין כי על פי מחקרים עם הבגרות מידת ההיפראקטיביות פוחתת. אך ישנם עדיין הרבה מבוגרים שאינם יודעים שיש להם ADHD.


רק לאור המודעות ההולכת וגוברת ל-ADHD אנו רואים שמבוגרים רבים זוכים לאבחון בגיל בוגר. אם את/ה חוששים שהמאבק התמידי שלכם עם נושא הזיכרון, הריכוז או החברתי מוביל להפרעת קשב וריכוז ניתן להעזר בצעדים הבאים כדי לגלות האם בהפרעת קשב וריכוז עסקינן.


שלב ראשון זהו סימפטומים של ADHD אצלכם. לרוב, כאמור ההיפראקטיביות בבגרות תדעך. כשמתבגרים הפרעת הקשב עשוייה לבוא לידי ביטוי בקוי לשים לב לפרטים, בעיית התארגנות, השלמת משימות גדולות, שיכחה, לקטוע את דברי הזולת וכן תחושה של עומס ואי נעימות בחנויות וברחוב הומה אדם. במקרים רבות הבושה והאשמה שאנו מרגישים לגבי חוסר ההצלחה בתחומים הללו מטשטשת את האפשרות שלנו לייצר הנה מעמיקה לגבי המצב שלנו ולכן מצבנו מתאבחן כדיכאון או חרדה כאשר החוליה החסרה של ADHD לא באה לידי ביטוי.


שלב שני עשו אבחון. ADHD היא לא הפרעה התנהגותית, זו הפרעה נוירו- התפתחותית הבאה לידי ביטוי גם במערכת הניהול של המוח (האקזקוטיבית). ADHD מוגדר כאבחנה רפואית ועל מנת לאבחן ADHD יש לפנות לנוירולוג או פסיכיאטר המומחים בתחום ויודעים לזהות את הסימפטומים בנבדקים בוגרים. במהלך מפגש היעוץ עם הרופא, הרופא ישאל אותך שאלות על מנת להבין אם יש חפיפה עם הסימפטומים הנמצאים במדריך האבחנתי DSM-IV ( Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-IV ). יתכן שישלח אותך למבחנים הבודקים ADHD כגון TOVA או BRC .


שלב שלישי יש לשלול מצבים דומים ל-ADHD בהם יש לך אבחנה. כ- 80 % לערך מאנשים המאובחנים עם ADHD, מאובחנים בקומורבידיות עם מחלה נוירולוגית או פסיכיאטרית אחרת. עדכנו את הרופא שלכם אם אובחנתם עם בעיה אחרת. ההפרעות הנפוצות ביותר המופיעות במקביל ל -ADHD הן חרדה, דיכאון, הפרעה ביפולרית (מניה דיפרסיה) OCD וקושי בויסות חושי. מה פתאום? אחרי כל כך הרבה שנים ADHD? ומה עושים עכשיו לאחר שגיליתי שיש לי ADHD? אלו תהיות מקובלות ולגיטימיות.


שלב רביעי שחררו את הבושה. אחרי כל כך הרבה שנים ADHD? ומה עושים עכשיו לאחר שגיליתי שיש לי ADHD? מה זה אומר עליי? הרגש הראשון שסביר להניח יעלה לאחר האבחון הוא תחושה של הקלה. לבסוף יש לך תשובה, הסבר לכל כך הרבה דברים שהיו קשים לאורך חייך ללא הסבר. למה היית צריך להאבק כל כך הרבה שנים ?איך החיים היו נראים אם היית מאובחן כילד? אלו שנים רבות של תהיות ובושה, שנים של איבוד מפתחות, איחור לתורים ועוד. שנים שלמדנו להאשים את עצמנו על היותנו חלשים, לא מוצלחים או פשוט לא מספיק טובים. זה השלב לשבו את מעגל הבושה.


שלב חמישי בחרו את אנשי המקצוע שיטפלו בכם. פסיכולוגים, נוירולוגים, מרפאים ברפואה משלימה, מאמנים אישיים. בחרו את הטיפול שעובד עבורכם העזרו ביעוץ של אנשי המקצוע. למדו על סוגי הטיפול ל-ADHD טרם בחירתכם. עשו זאת בנינוחות.




דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page