top of page

מדיטציית מיינדפולנס, המוח ולמידה


נוירופידבק הוא טיפול חדשני שהכנסתי לקליניקת הוראה מתקנת משולבת ממש בתקופה האחרונה. הרעיון מאחוריו פשוט באמצע פידבק של גלי EEG המוח לומד לתפקד במיטבו. הטיפול בשילוב הוראה מתקנת ואסטרטגיות מתאים לילדים עם ADHD, PDD ויש המטפלים גם בלקויות למידה.

את השיפור יכולים לראות לעיתים כבר במפגש הראשון אבל כדי שהלמידה תטמע היטב יש לתרגל לפחות 20-30 פעמים. ישנם מקרים נדירים בהם נוירופידבק לא מתאים למטופל. זאת ניתן לראות לאחר מפגשים ספורים.


הנוירופידבק בקליניקה של הוראה מתקנת משולבת נעשה בשילוב של הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. כלומר, אנו נעזרים בנוירופידבק כדי לתמוך במטרות ספציפיות של ההוראה המתקנת ובודקים התקדמות באופן קבוע. התוצאות נהדרות משום שנעשה פיקוח צמוד. התמיכה של הנוירופידבק בהוראה המתקנת היא ייחודית לקליניקת הוראה מתקנת משולבת ומעצימה את תוצאות ההוראה המתקנת.


לרוב באוכלוסייה המדוברת של ילדים ומבוגרים המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז ישנם אזורים מוחיים המתאפיינים בתת פעילות יחסית. במקרה זה, השאיפה של טיפולי הנוירופידבק היא להעלות את הפעילות באונה הקדמית של המוח כדי לייצר יותר ריכוז, תשומת לב ומודעות ושפעילות זו תלמד על ידי המוח ותשאר לזמן רב, כך נוצר מצב של קשב משופר לזמן רב יותר.

נושא הנוירופידבק נתמך במחקרים מדעיים. אצרף עבורכם לינק למחקרים אלו בסוף הכתבה.

מה הקשר של נוירופידבק למיינדפולנס?

המדיטציה ידועה ביכולת המופלאה שלה לשפר תפקודים קוגניטיביים, להפחית סטרס, להעלות את תחושת המסוגלות ועוד. ישנם מחקרים מדעיים התומכים בכך. כשלמדתי באוניברסיטה הייתי חלק מצוות מחקר שעסק בבדיקת ההשפעה של מדיטציה בצורותיה השונות על ילדים. אני זוכרת שהילדים נהנו מאוד וגם הצוות. כיום ידועה ההשפעה המיטיבה של המדיטציה על הסימפטומים של ADHD.

המדיטציה העמוקה מאופיינת בגלי טתא של EEG ובעזרת נוירופידבק ניתן להעלות את הנוכחות של גלי הטתא - כלומר ללמד את המוח להכנס למדיטציה עמוקה.

כל מי שמכיר אותי באמת יודע שאני מתרגלת מדיטציה כמעט כל יום. אך תרגול מדיטציה בעצמו איננו מכניס את המתרגל למדיטציה עמוקה בדקות הראשונות של התרגול - אלא אם הוא מתרגל ותיק. קיימים אימוני נוירופידבק למתרגלי מדיטציה או למעוניינים ללמוד תרגול מדיטציה שמאפשרים למוח להכנס למדיטציה עמוקה תוך הבנה מתי הגוף במדיטציה עמוקה ומתי הוא לא במדיטציה עמוקה ובכך אולי ללמוד להיכנס למדיטציה עמוקה ביעילות.

טיפול נוירופידבק המתוכנן לעזור למטופל להיכנס למדיטציה עמוקה יכול להיטיב עם מטופלים מסוימים המאובחנים עם לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז, ילדים ומבוגרים. זאת בהנחה שנעשה תוך פעילות נוירופידבק מבוקרת ותרגולי מדיטציה ביתיים ותוך ליווי של הקליניקה.

אתם מוזמנים להתייעץ איתנו בנושא.

שלכם,

עדן הר

הכותבת עדן הר.M.A. פסיכותרפיסטית בטיפול רגשי- קוגניטיבי (CBT), קצר מועד המותאם להורים וילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. מומחית לקויות למידה וקשב ונוירופידבק. לבדיקה האם הטיפול מתאים לילדכם ולכם אפשר להתיעץ איתי (ללא תשלום): 052-6526265




בבליוגרפיה:

דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page