top of page

אתה מה שאתה אוכל (וקורא)



"אם הייתי מכריחה אותה לקרוא יותר, היתה כותבת טוב יותר והציונים שלה היו יותר גבוהים היום".יבבה לתוך השפורפרת אמא לילדה בכיתה ט' המתקשה בהבנת הנקרא. "את חושבת שאפשר להציל אותה עכשיו לפני הבגרויות?" שאלה אותי בהססנות.


אין ספק שהורים יכולים לחשוף את ילדיהם לתרבות של ספרים. טרם נמצאה הדרך להכריח את הילדים לקרוא מתוך רצון וכייף, אך האם היא צודקת? כיצד קריאה מועטה משפיעה על הכתיבה?



קריאה משפיעה על כמות המילים המאוחסנות במילון המוחי שלנו המכונה הלקסיקון המנטלי שהוא כלי מתוחכם לארגון מילים בזיכרון. כשילדנו נחשפים ליותר פעמים למילה דרך קריאה, המילים הללו מצטרפות ללקסיקון וכך הילדים יודעים כיצד לכתוב את המילה ואוצר המילים שלהם גדל.


הכתיבה ניזונה מקריאה. המוח שלנו דומה למכונה לתוכה מוזן אופן כתיבת המילה, לאחר מכן המילה מאוחסנת בלקסיקון ובעת הצורך היא נשלפת ממנו בכתיבה ובדיבור. נועם חומסקי, בלשן ידוע, הציע שילדים לומדים שפה מורכבת כאשר קוראים אותה בתוך ספר. ובהתאם לגישתו מחקר מצא שילדים בכיתה ב' וג' הקוראים הרבה כותבים משפטים מורכבים ועשירים באוצר מילים. ילדים שלא קוראים לעומתם משתמשים במשפטים קצרים ומרחיבים אותם בסופרלטיבים לדוגמה, "העץ גדול מאוד מאוד מאוד".


הכתיבה ניזונה מקריאה גם בקרב מבוגרים. מחקר שנעשה באוניברסיטת פלורידה מצא שחומרים שסטודנטים קוראים בקולג' משפיע על איכות הכתיבה שלהם. במחקר החוקרים שאלו סטודנטים ל-MBA על הרגלי הקריאה שלהם וכן ביקשו מהם לכתוב מכתב. המחקר הראה שמורכבות ואיכות הכתיבה עולים ככל שחומרי הקריאה איכותיים ומרובים.


חשוב לברור חומרי קריאה איכותיים. אלו נקראים באופן מעמיק מאתגרים את המוח ומפעילים בו אזורים שונים. המטאפורות, הפרטים העשירים שבשפה מעוררים את אותם אזורים במוח שהיו פעילים לו היינו חווים את הרגע בעצמנו. אחד המחקרים הראה שמטאפורה כגון "לזמרת היה קול קטיפה" מפעיל אזורים סנסוריים (הקשורים בחישה) במוח. כתבה באינטרנט, פוסט בפייסבוק או קטע קריאה בו הילד צריך לאתר פרטים או להוציא ממנו מידע לא בהכרח יאפשרו פיתוח מיומנות כתיבה בהשוואה לחומר קריאה כספר איכותי המעשיר את הדימיון.


מחקרים מראים כי לקצב הקריאה יש השפעה מכרעת על יכולת עיבוד המידע השפתי במוח. הקריאה צריכה להיות איטית ומעמיקה ולא מהירה ומרפרפת. יש עדויות מחקריות שקריאה מהסוג הזה מגבירה עושר שפתי, יצירתיות ואפילו אמפתיה. אם כך, חשוב לקרוא, חשוב לקרוא חומרים איכותיים וחשוב לקרוא אותם באיטיות ובאופן מעמיק. ובאופן הזה ילדנו יוכלו לפתח כתיבה עשירה יותר, באוצר מילים ובמבנה המשפט והמילה. אך אין זה אומר שמי שקורא באופן כזה יכתוב נהדר. יכולת כתיבה מושפעת גם ממשתנים הפוגעים ביכולת לקרוא באופן מעמיק כגון, קיבולת זיכרון עבודה, יכולת קשב וריכוז, אינטליגנציה, הבנת הנקרא וכישרון כתיבה.



הכותבת עדן הר.M.A. פסיכותרפיסטית בטיפול רגשי- קוגניטיבי (CBT), קצר מועד המותאם להורים וילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. מומחית לקויות למידה וקשב ונוירופידבק. לבדיקה האם הטיפול מתאים לילדכם ולכם אפשר להתיעץ איתי (ללא תשלום): 052-6526265



דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page