top of page

מיקוד ראייה: כל מה שלא ידעתם




ייתכן ששמעתם את המושג "מיקוד ראייה" אך רוב האנשים לא בדיוק מבינים על מה מדובר. משהו שקשור בצילינדר?. אז זהו שלא. לאחר קריאת מאמר זה כבר לא תשארו עם שאלות פתוחות.


נתחיל בדוגמא מעשית: ש' הגיע אלי לאבחון בעקבות המלצה של המורה להוראה מתקנת. ש' הנו תלמיד בכיתה ג' הסובל מלקויות למידה והפרעת קשב.


מורתו של ש' המליצה להוריו לעשות בדיקת ראייה מקיפה בטרם ביצוע אבחון דידקטי. בבדיקה שבצעתי התברר כי ש' רואה היטב לרחוק ולקרוב ואף יכולותיו הדו-עיניות הינן תקינות לחלוטין. כמו כן, נמצא כי ש' אינו זקוק למשקפיים או לתרגולי עיניים. המסקנה היא כי לקויות למידה אינן סימן מכריע להימצאותן של בעיות מיקוד ראייה.

כאשר אמו של ש' נחשפה לבדיקה שבצעתי ולעומק הבדיקה, החליטה להביא גם את אחותו בת ה 12 של ש' לאבחון מקיף, שכן' למרות שהאחות אינה סובלת מבעיות של לקויות למידה והפרעת קשב, מראה היא באופן תדיר סימנים של עייפות בקריאה ממושכת, ועיניה אדומות ודומעות. יצוין כי בבדיקות ראייה שגרתיות שנעשו לאחות, לא נמצאה כל לקות בראייה.

מאמרים נוספים לקריאה:


בצעתי לאחות אבחון מקיף ונמצא כי הנה סובלת מבעיית הלקות הכי נפוצה - Convergence Insufficiency. בעיה זו הנה חוסר יכולת של העיניים להתכנס לכיוון האף בשעת הקריאה. תופעה זו היא שגרמה לילדה לקשיים במהלך הקריאה ולעיניים אדומות ודומעות.


לקות זו ניתנת לפתרון על ידי אימון מוחי וסדרה של תרגילים לחיזוק ושימור הקורדינציה בין העיניים. התרגול משפר ומייעל את תפקוד מערכת הראייה. וכאן חוזרים אנו לשאלות ההתחלתיות: מהו אבחון מיקוד ראייה ומה הקשר בינו ובין הפרעות למידה? מה הטיפול המתאים? מי מבצע אבחונים אלה והעיקר כיצד האבחון נוגע ישירות להורים?

למעשה, בדיקת ראייה שגרתית, הכרחית לביצוע בגילאי שנה, שלוש ושש. הבדיקה נעשית רק אצל רופא עיניים מומחה לילדים, שכן רק רופא עיניים רשאי לבצע הרחבת אישונים לילד הנבדק. בדיקת העיניים אצל רופא הילדים, עשוי להתגלות ליקוי ראייה חד עיני או דו עיני, רוחק ראיי, קוצר ראיה או אסטיגמציה (צילינדר).

אבחון מיקוד ראיה הינו בדיקה לתפקודי ראיה הבודקת את התיאום בין שתי העיניים. בדיקה זו לא נעשית על ידי רופא העיניים. פעולות הקריאה, כתיבה, עבודה מול מחשב ולמידה והעתקה מול הלוח, דורשות יכולת התמקדות ממושכת על הקרוב. בהעתקה מהלוח יש צורך בשינוי מהיר ביכולת המיקוד בין רחוק לקרוב ללא איבוד המיקום.


בזמן קריאה רציפה, שתי העיניים צריכות יכולת עקיבה רציפה וחלקה וכך גם בזמן קריאה במחשב. כאשר קיים כשל בתיאום הדו עיני, או קיימת בעיה של בריחת עין החוצה או פנימה, ריצוד עיניים ועוד, אין לילד יכולת לבצע את המטלות הלימודיות כראוי.


בעיית מיקוד ראיה אינה מאפיינת רק ילדים בעלי לקויות למידה או הפרעת קשב. ילדים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב, נשלחים לאבחונים מקצועיים ומאותרים ביתר קלות, אולם, בעיית מיקוד הראיה אינה פוסחת על ילדים שאינם סובלים כאמור מלקויות ולמעשה גם ילדים שהנם "תולעת ספרים" כהגדרת הוריו ואו תלמידים מצטיינים לדברי מוריהם, עשויים לסבול מבעיות של מיקוד ראיה.

אצל האחרונים איתור הבעיה מגיע בדרך כלל בגילאים יותר מאוחרים, כאשר נדרשת כבר קריאה ממושכת יותר גם לא תמיד בנושאים המעניינים אותם ואז רואים פתאום ירידה מפתיעה ביכולות הלמידה. אבחון בעיות מיקוד הראיה מתבצע אצל אופטומטריסט מומחה בנושא אורטופטיקה ותרגולי עיניים.

הטיפול בבעיות מיקוד הראיה הנו טיפול משולב כאשר חלקו מתבצע בקליניקה יחד עם האופטומטריסט וחלקו בבית באמצעות תרגילים מול המחשב בעזרת מכשור ותוכנה המבוססת על דרישות תלת מימד ומסייעת לפתח יכולת החזקת העיניים לאורך זמן במצב הרצוי.

התרגול מאמן את המרכז המוחי להבנת פעולת התכנסות העיניים, משפר את יכולת החזקת שרירי העיניים לאורך זמן בתנוחה הרצויה, מרכז את מרכז הגוף, קו האמצע ואת תיאום "עין יד". התרגול הנכון משפר את היעילות הלימודית כך שהילד המתרגל כיום, לא יהפוך למבוגר "הנרדם בקריאה". בדרך כלל אורך התרגול כשלושה חודשים בתדירות של תרגול אחת לשבוע. השיפור הנו מהיר, ניכר ומלווה את הילד לשארית חייו הבוגרים.

מתי יש לשלוח לאבחון ומהם התסמינים האופייניים? 1. כאבי ראש 2. עייפות בקריאה והימנעות ממנה 3. כיסוי עין בקריאה או בקריצה 4. דילוג על מילים או על שורות בקריאה 5. קריאה איטית ולא רציפה (תלוי בגיל) 6. עיניים אדומות, צורבות או דומעות 7. סטיית עין פנימה או החוצה, בעיקר ניכר הדבר בשעת עייפות 8. בזמן צפיה בסרט "תלת מימד" יש רצון להסיר את המשקפיים כל הזמן 9. הרחקת חומר הקריאה מהעיניים 10. העדפה לכתב גדול והימנעות של קריאת מלל צפוף וקטן

במידה והבחנתם בשני תסמינים או יותר, מומלץ לפנות לאבחון מיקוד ראיה כדי לשלול ואו לוודא קיומה של בעיית מיקוד ראיה דו עינית שכן זו הסיבה "שאין לנו רק עין אחת באמצע המצח".

לא כל ילד בעל קשיי למידה סובל גם מבעיית מיקוד ראיה. קושי במיקוד ראיה אינו הגורם ללקות הלמידה או להפרעת הקשב, אך לפעמים הסימפטומים דומים. ילד הסובל מלקויות למידה כל שהן, בהחלט לא זקוק לעוד "דובדבן על הקצפת", בדמות הפרעות דו עיניות ולכן רצוי לפתור ראשית את הבעיה הפתירה ביותר והקלה ביותר שתשפר את יעילות כל המשך הטיפול בילד.




דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page