top of page

על הקשר בין קשיי למידה וחיידקים


האם יכולת הלמידה שלנו מושפעת מוירוסים השוכנים בגופנו? האם קשיי למידה וקשיי ריכוז המזכירים הפרעת קשב וריכוז מושפעים מחשיפה שלנו לחיידקים? על פי מחקרים מדעיים התשובה חיובית.

מיקרואורגניזמים וחיידקים המצויים בגופנו למשך שנים ידועים ככאלו שעשויים לגרום לבעיות בריאותיות כגון כיב קיבה (חיידק ההליקובקטור). לאחרונה מחקרים ביו-קוגניטיבים הוכיחו כי בתהליך איטי חיידקים עשויים להזיק למוח ולגרום להידרדרות קוגניטיבית, סכיזופרניה, דיכאון, חרדה ודמנציה וכן להפחית את יכולת הלמידה.


בינואר 2016 צוות מחקרי בראשותו של שוון גייל, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ברמינגהם בדקו את ההסטוריה הרפואית של אירועים דלקתיים של כ-5662 מבוגרים לעומת התפקוד הקוגניטיבי שלהם. נמדדו סוגי בקטריות וירוסים וחיידקים טפיליים וניתן ניקוד לנחקרים עבור גודל החשיפה לחיידקים אלו. החוקרים מצאו שככל שהנחקרים נחשפו ליותר חיידקים ובקטריות היכולת הקוגניטיבית שלהם היתה פחותה (איבוד זיכרון, תגובה מוחית איטית וכו').


כתבות נוספות:


פרט ליכולת של החיידקים להשתרש בתוכנו הם יכולים לייצר שינוי ביוכימי עדין בכמות הנוירוטרנסמיטרים במוח כמו דופמין וסרוטונין. המשמעות היא שהחיידקים עשויים להשפיע על יכולת הלמידה שלנו, על יכולת הריכוז ולייצר סימפטומים של מחלות מוחיות מגוונות.


חיידקים כגון הפטיטיס C חשודים ככאלו ה"לוקחים טרמפ" על כדוריות דם לבנות וכך הם חוצים את מחסום הדם-מוח ברגע בו הנגיף נמצא במוח הוא מצמצם את החומר הלבן במוח. זה משפיע על שכבת המיילין העוטפת את האקסון המסייע לנוירונים לתקשר זה עם זה. תקשורת בין נוירונים מייצרת ומעצבת את האופן בו אנו לומדים ופגיעה באקסונים פוגעת בתהליך הלמידה.


חיידקים אחרים כמו ה. פילורי מייצרים תגובה דלקתית ששוחקת באיטיות את רקמות הגוף והמוח. צוות החוקרים של גייל מצאו חסך מוחי קוגניטיבי שנתרם מהחשיפה לחיידקים ובקטריות אך חוקרים אחרים כמו פרופ' רות יצחקי מאוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה מראה כי חיידקים(מסוג hsv-1) משחקים תפקיד חשוב בהפרעות מוחיות כגון מחלת האלצהיימר.



הכותבת עדן הר.M.A. פסיכותרפיסטית בטיפול רגשי- קוגניטיבי (CBT), קצר מועד המותאם להורים וילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. מומחית לקויות למידה וקשב ונוירופידבק. לבדיקה האם הטיפול מתאים לילדכם ולכם אפשר להתיעץ איתי (ללא תשלום): 052-6526265


דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page