top of page

נורופידבק - אימון מוחי ביתי

המוח האנושי בנוי משני סוגי תאים עיקריים; תאי גליה ותאי עצב המכונים נוירונים. הנוירון הוא תא מסוג מיוחד המאפשר המעביר מידע אלקטרו-כימי לנוירונים נוספים. למעשה, כל נוירון הוא מן סוג של "מחשב" קטן המסוגל לקבל סיגנל (אות), לבצע פעולת עיבוד מידע ולבסוף להוציא או לא להוציא סיגנל (אות) החוצה לנוירונים הסמוכים המחוברים אליו.

"הסיגנל" המדובר מתחיל את דרכו כסיגנל חשמלי אך בשלב הקריטי שבחיבור בין הנוירונים הופך הסיגנל מחשמלי לכימי. מנגנון מורכב זה שהופך את הסיגנל החשמלי לסיגנל כימי מבוסס על נוירוטרנסמיטרים (מוליכים עצביים) אשר מעבירים אותות בין הנוירונים והוא שמאפשר את רמת המורכבות המדהימה שהתוצאה שלה היא הקסם שהמוח האנושי יוצר.

.בכל רגע.

בכל מוח אנושי ישנם כ- 86,000,000 (86 מיליארד!) נוירונים וביניהם ישנם כמאה טריליון חיבורים סינפטיים (זו ההערכה העכשווית של המדענים). נתון זה הוא בלתי נתפס והוא המאפשר את היכולת המדהימה שיש למוח האנושי."המכונה" הזו, המוח האנושי, היא בעלת תפקיד חשוב ביותר – לשמור על האורגניזם חי ולהוציא אל הפועל את פקודות האבולוציה בדרך הטובה והיעילה ביותר.

במשך האבולוציה התפתח המוח בכמה שלבים ואכן כיום הוא בנוי מכמה שכבות עיקריות שמייצגות תקופות שונות של התפתחות אבולוציונית, כך, שגזע המוח והמוח הקטן (צרבלום) הם אלה שהתפתחו ראשונים, ולאחר מכן התפתחה קליפת המוח שאפשרה יצירה של תכונות חדשות ומורכבות. כעת בשיא ההתפתחות האבולוציונית נמצא המוח האנושי עם יחס משקל (מוח/אורגניזם) הגבוה ביותר על כדור הארץ.

לפני כמעט מאה שנים בוצעה המדידה החשמלית הראשונה של המוח. מדען בשם הנס ברגר (1924) הצליח למדוד את הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מן המוח בזמן פעולתו ולהציג אותה על גבי גרף. זו היתה פריצת דרך שהובילה, בין השאר, להתפתחות שיטת טיפול בשם: נוירופידבק. כיום אנו יודעים באופן ברור ומובהק כי הפעילות המוחית הנובעת מהפעילות המחשבתית מייצרת קרינה אלקטרומגנטית כ"תופעת לוואי" של המטענים החשמליים העוברים בין הנוירונים במוח.

יתרה מכך, לאחר עשרות שנות מחקר מדעי התפתחו תחומים שונים שקשורים לניתוח הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מן המוח וכיום קוראים לתחום זה – EEG – Electro Encephalography.הנוירופידבק שכעת נמצא בשלבי התפתחות מתקדמים ומואצים יוצא כעת מן המעבדות הקליניות ומגיע לכל שכבות האוכלוסייה.

מה זה נוירופידבק, ולמה זה כל כך מוצלח?

נוירופידבק הינה שיטת אימון, מבוססת מדעית, המודדת את גלי המוח הנפלטים ממוחו של המתאמן בזמן אמת ומספקת פידבק חיובי כאשר המתאמן נמצא "במקום הנכון" לאימון שהוא מבצע. לדוגמא, על מנת לאמן לקשב וריכוז המערכת תספק פידבק חיובי למתאמן כאשר הוא נמצא במצב מרוכז על מנת שילמד כיצד לחזור ולהיות במצב הזה כרצונו ובקלות. בבסיס השיטה ישנם שלושה עקרונות חשובים:ניתן למדוד ולנטר באופן ברור סממנים של תופעות שונות בקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מן המוח. כלומר, ישנם מאפיינים ברורים לתופעות שונות כגון בעיית קשב וריכוז והן ניתנות למדידה מדויקת מקרינת ה- EEG. זאת אומרת שניתן למדוד באופן ברור סטיות מהדפוסים הנורמליים של ה EEG ולקשר אותם לתופעות ומחלות שונות.

אדם יכול לשנות את דפוסי הקרינה האלקטרומגנטית באופן רצוני. כלומר: אדם יכול באופן רצוני להתרכז במשהו וכתוצאה מכך ישתנו דפוסי הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת ממוחו (EEG) באופן מיידי. ניתן ללמד אדם לשנות את דפוסי ה- EEG שלו.המוח זוכר את השינויים ומאפשר לשחזר אותם בחיים הרגילים גם מחוץ לאימון ולקליניקה. מתוך שיטת אימון זו נוצרו פרוטוקולים שונים המאפשרים לאמן תופעות והפרעות שונות כגון, בין השאר, הפרעת קשב וריכוז.

האפקטיביות של הנוירופידבק נבדקה רבות לאורך שנים ובמחקרים רבים.להלן אחד המאמרים יוצאי הדופן המשווים בין האפקטיביות של טיפול תרופתי לבין תוכנית אימונים של נוירופידבק:

מאמר מעניין שניתן לקרוא בקישור מצביע על האפקטיביות הרבה של שימוש בנוירופידבק בילדים עם הפרעות קשב וריכוז וכן על כך שבמקרים מסוימים לניורופידבק תוצאות דומות לאלו המתקבלות בטיפול תרופתי ושתוצאות אלו אצל חלק מהמטופלים נשמרו גם לאחר חודשיים ושישה חודשים מסיום הטיפול.

למה לא שמעתי על נוירופידבק קודם?

ישנן לא מעט סיבות מדוע נוירופידבק עדיין אינה נפוצה מספיק. להלן חלק מהן; נוירופידבק זו שיטת אימון הדורשת לבצע תוכנית אימונים בעלת כ-30 מפגשים דבר הדורש מאמץ, השקעה ומוטיבציה. מן הסתם, רוב האנשים מחפשים את הפתרון הקל, ואכן, הפתרון הקל והמהיר ביותר הינו טיפול תרופתי. רוב האנשים מחפשים את ה- Quick Fix. עד עתה, ניתן היה לקבל טיפול בנוירופידבק בקליניקות בלבד. דבר שגרם לשיטת טיפול זו להיות יקרה יחסית כשכל מפגש עולה מאות שקלים. לאחרונה, ישנן כמה חברות פורצות דרך (ביניהן החברה שאני עומד בראשה – מוח מצוין בע"מ) אשר הצליחו לפתח מערכות נוירופידבק לשימוש ביתי.התפתחות טכנולוגית – בשנים האחרונות התפתחו חיישנים ומערכות פורצות דרך שמאפשרות לבצע אימוני נוירופידבק בצורה הרבה יותר פשוטה, זולה ומדויקת.

נוירופידבק מבוססת על אימון ולימוד המוח ועל כן היכולת שנלמדה והשתפרה לאורך תוכנית האימונים נשארת עם המתאמן, באופן מאוד דומה ליכולת של רכיבה על אופניים, גם לאחר תום האימון ובמקרים רבים לאורך שנים רבות.מעבר לכך.

נכון להיום לא ידועות תופעות לוואי קריטיות לשיטת הטיפול הזו שאינה פולשנית ומשתמשת ביכולת של המתאמן לשפר את עצמו. יתרה מכך, נתונים סטטיסטיים מראים ששיטת הנוירופידבק מתאימה לכ- 85% מהאוכלוסייה, נתו זה גבוה אך יש להבין כי מתוך עשרה אנשים כנראה שאחד או שניים יצטרכו למצוא להם פתרון אחר כי זה לא יתאים עבורם.

חשוב ביותר לציין, נוירופידבק זה לא קסם! זו לא שיטה שפותרת הכל. אנשים ובמיוחד ילדים עם בעיות קשב וריכוז צריכים לקבל טיפול הוליסטי הכולל בתוכו הסתכלות על אלמנטים שונים בחיים של המטופל אך זו שיטה מאוד אפקטיבית שעוזרת לאנשים לשדרג את חייהם.

לסיום, המסר הברור והחד משמעי מוכרח לעבור: טיפול תרופתי הינו יעיל במקרים רבים ובעת הצורך ניתן לפנות אליו, אולם חשוב לזכור שישנם פתרונות נוספים, אפקטיביים לא פחות, שיש לבדוק ולנסות ולעיתים אף להגיע בעזרתם לתוצאות יוצאות דופן. יש לציין באופן ברור שנוירופידבק אינה באה להחליף טיפול תרופתי וכל דבר הקשור לטיפול התרופתי חייב לעבור ייעוץ אצל רופא פסיכיאטר אשר מוסמך לטפל בנושא.

הכותב: עופר א. לידסקי – מנכ"ל טרהסייף בע"מ ומוח מצוין בע"מ – יזם, אוטודידקט ומטפל נוירופידבק מוסמך. ofer@excellent-brain.com

דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page