top of page

מה היא שיטת ABA ?

מה הקשר בין הסביבה בה אנו חיים להתנהגות שלנו? אכן שאלה מעניינת. שאלה אף יותר מעניינת היא האם ניתן לכוון את ההתנהגות שלנו על ידי שינויים קטנים בסביבה הקרובה שלנו?


אולי בסביבה של ילדנו? אם זה אפשרי, נכון שזה יכול להיות נפלא? שיטת ABA המוכרת והמבוססת על מאמרים מדעיים מציעה בדיוק את זה, בדרך שחלקנו מכירים.


ניתוח התנהגות יישומית ובשמה המקצועי ABA - Applied behavior analysis התפתחה מהגישה ההתנהגותית. גישה זו מבוססת על הקשר שבין ההתנהגות לסביבה שלנו.


לפי הממצאים המחקריים הסביבה שלנו מכתיבה לנו כיצד להתנהג וכן סביבה זו בה אנו חיים, היא זו המסבירה את ההתנהגות האנושית, מדוע אנו נוהגים כפי שאנו נוהגים. ABA מתמקד בעקרונות המסבירים כיצד למידה מתרחשת.


קריאה נוספת:


חיזוק חיובי הוא אחד העקרונות החשובים בגישה. לפי עקרון זה, כאשר מתקיימת התנהגות ולאחריה מתקיים גמול /חיזוק חיובי ישנה סבירות גדולה יותר שההתנהגות תחזור. בחיי היומיום אנחנו המבוגרים מתנהגים עם ילדנו על פי עקרונות הגישה ההתנהגותית רק שחלקנו לא מודעים לכך לדוגמה כמה פעמים הילד שלכם ביקש ללכת לחבר ואמרתם לו "קודם תסדר את החדר ואחר כך תלך לחבר?"


משפט זה מוכר לכולנו ובשפה היומיומית שיטה זו נקראת המקל והגזר, כינויה של שיטת שכנוע וחינוך המתבססת על מתן תמריצים חיוביים למבצע הפעולה הרצויה. במקרה הזה הגמול של הילד לסידור החדר הוא היציאה לחבר. באופן זה, מטרתו של טיפול ABA היא להוביל לשינוי חיובי בהתנהגות ולבנות מיומנויות שימושיות.


הטיפול ההתנהגותי אינו מוגבל לחדר טיפולים של המטפל ההתנהגותי. נהפוכו ניתן ומומלץ לממש את טכניקות הטיפול בשיעורים בכיתה, בארוחת ערב, במגרש המשחקים ועוד.לרוב הפגישות הטיפוליות כרוכות בהדרכה של ההורים או של הצוות החינוכי או הטיפולי ובקרה הבוחנת את יעילות הנעשה.

מאז התקופה בה הומצאה השיטה, לפני כ-75 שנה, ההכרה בה התעצמה והפרקטיקה התפתחה והועשרה באמצעות מחקרים. כיום, טכניקות ABA מקדמות כישורים בסיסים כגון הקשבה, חיקוי, מיומנויות מורכבות כמו קריאה ועוד. ABA נותן כלים מועילים לטיפול בהתנהגות בעייתית אצל ילדים עם ADHD - attention deficit hyperactivity disorder.


הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית, ילדים עם אבחנה של הפרעת קשב וריכוז לעתים קרובות מפגינים לקות בקשב התנהגות, אימפולסיביות ובמקרים מסוימים, היפראקטיביות. כמו כן, כמה התנהגויות בעייתיות הקשורות להפרעות קשב וריכוז כוללות אי עמידה במשימות התנהגותיות, בשל התפרצויות זעם, תוקפנות מילולית ותוקפנות פיזית ועל כן במקרים רבים נעזרים בשיטה זו בהצלחה.


תהליך הטיפול (לדוגמא) של ABA


המטפל /מנתח התנהגות מוסמך מזהה את הסיבה להתנהגות הבעייתית, הוא מנתח מה התרחש ישירות לפני ההתנהגות ומה התוצאה של ההתנהגות כדי לקבוע את ההתערבות המתאימה ביותר עבור כל התנהגות.


אשתף אתכם בדוגמה קלאסית ליישום ניתוח התנהגות על ילדים עם הפרעות קשב והיפראקטיביות. ילדים עם ADHD לרוב מתקשים לשבת לאורך זמן בשיעור ולכן מרבים לקום מהכסא במהלך השיעור. כאשר מנתח התנהגות צופה מהצד הוא רואה ילד שמפריע ומורה שמתקשה ללמד לכן יש צורך למצוא התנהגות חלופית לתזוזה של הילד בכיתה. ישנן כמה אפשרויות:


1. לעבוד מהר יותר בכיתה ובכך הילד מאותגר כל הזמן - העבודה המהירה והאתגר מהווה חיזוק טבעי עבור הילד.


2. הילד עובד עם סטופר ובכל פעם שהוא לא קם מהכיסא הוא מחוזק על ידי המורה. הוא מקבל מהמורה כוכב או סמיילי שבסוף יאפשרו לו קבלת פרס בו הוא מעוניין. במקרה הזה חשוב לשים לב שטווחי חוסר התזוזה גדלים, ובמילים אחרות, הטיפול משיג את מטרתו.


כמו בכל התערבות, המטרה היא לקבל את ההתנהגות המתאימה ולאחר מכן להפחית את החיזוק הניתן לילד בהדרגה כך שהילד יכול לתפקד כמו שאר ילדים בכיתה או בבית ללא צורך בחיזוק תמידי. ובמילים אחרות שלא יעלה את השאלה "מה יצא לי מזה" בכל פעם שמקיים התנהגות רצוייה על ידי ההורים או הסביבה.


הכותבת, יערית אסרף מטפלת התנהגותית לליקוי למידה והפרעת קשב וריכוז.


דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page