top of page

טיפול להפרעת קשב בגיל צעיר: פותח באוניברסיטת חיפה



כיום לא ניתן לטפל בהפרעת קשב וריכוז באופן פרמקולוגי אצל ילדים מתחת לגיל 6. באוניברסיטת חיפה הומצאה שיטה חדשנית ממוקדת הורים המאפשרת טיפול כבר בגיל ארבע. השיטה הוכחה כיעילה בשיפור התפקוד היומי של ילדים החל מגיל ארבע במסגרת מחקר הדוקטורט של כרמית פריש בהנחיית פרופ' שרה רוזנבלום מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה ופרופ' עמנואל תירוש מהפקולטה לרפואה בטכניון.


הרבה הורים ואנשי מקצוע פונים אליי בשאלה הניצחת - מה ניתן לעשות אם הילד אובחן עם הפרעת קשב וריכוז וההורים לא מעוניינים לטפל באופן פרמקולוגי? קרי, לא לתת לילדיהם ריטאלין.


אני עונה שלוש תשובות; ספורט אירובי וכמה שיותר ממנו, שינוי בהרגלי התזונה ונוירופידבק. נוירופידבק היא שיטת ביופידבק המבוססת על גלי EEG. היא יוצרת שינוי אצל רוב הילדים והמבוגרים המאובחנים עם ADHD. שיטה זו משתמשת במכונה המודדת גלי EEG ונותנת פידבק לגבי אופן התפקוד של גלים אלו. ילדים עם ADHD בדרך כלל מציגים תת פעילות של גלי EEG באונה הפרונטלית.


הנוירופידבק מאפשר לאמן את האיזור הזה לפעילות מוגברת וכאשר נעשים כ- 20-40 מפגשי אימון מוחי כאלו המוח לומד לתפקד באופן מוגבר באזור זה ואז התוצאות באות לידי ביטוי בצורה של שיפור תפקודי למידה, שיפור התנהגותי, ירידה ברמת ההיפראקטיביות עליה ביכולת הקשבית וביכולת השימוש בזיכרון ותפקודים ניהוליים. לאחרונה סוג זה של טיפול מתקיים בקליניקה שלי בשילוב פיקוח קוגניטיבי של הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. עם זאת, אני אוהבת להתעדכן בשיטות טיפול חדשות ולאחרונה נתקלתי בשיטה החדשנית הזו שזכתה לגיבוי מחקרי.


שמה של השיטה POET. מחקר בו השתתפו 72 משפחות מצא את יעילות השיטה. 39 מהמשפחות עברו כ- 10 מפגשים שכללו הדרכת הורים וכ- 33 משפחות עברו הדרכת הורים זהה כ- 8-12 שבועות מזמן האבחון. הממצאים הראו שיפור בסמפטומים ובתפקודים הניהוליים של הילדים בעיקר מבחינה התנהגותית, הם חוו פחות בעיות שינה ושיפרו את תפקודי הלמידה שלהם.


אופן הטיפול


נעשית הערכה של תפקוד הילד ושל תסמיני הפרעת הקשב


במפגשים נערך ניתוח של מטרה תפקודית אחת ונשאלות שאלות המבררות מדוע יש קושי במטרה זו ובהתאם מוצעות פתרונות. כך לדוגמה, אם הילד לא מכין שיעורי בית, נבדקת האפשרות שהוא לא מכין משום שהוא מתקשה או לא כותב ביומן, או שהבית רועש ואין לו אפשרות להתרכז או שהוא מתקשה לארגן את הזמן שלו. ההורים זוכים להדרכה בהתאם בצורה של חמש אסטרטגיות יישום בבית. התכנית מאורגנת וכתובה וכתובים בה גם הקשיים של הילד שיכולים להקשות עליו את יישום מה שנדרש ממנו.


לדף של השיטה באוניברסיטת חיפה לחצו כאן






הכותבת עדן הר.M.A. פסיכותרפיסטית בטיפול רגשי- קוגניטיבי (CBT), קצר מועד המותאם להורים וילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. מומחית לקויות למידה וקשב ונוירופידבק. לבדיקה האם הטיפול מתאים לילדכם ולכם אפשר להתיעץ איתי (ללא תשלום): 052-6526265















Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(1), 65-94.

Brown, T. E. (2009). ADD/ADHD and impaired executive function in clinical practice. Current Attention Disorders Reports, 1(1), 37-41.

Dubouloz, C. J., King, J., Ashe, B., Paterson, B., Chevrier, J., & Moldoveanu, M. (2010). The process of transformation in rehabilitation: What does it look like? International Journal of Therapy and Rehabilitation, 17(11), 604-615.

Hughes, C., White, A., Sharpen, J., & Dunn, J. (2000). Antisocial, angry, and unsympathetic:"Hard‐to‐manage" preschoolers' peer problems and possible cognitive influences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(2), 169-179.

MTA Cooperative Group. (1999). Fourteen-month randomized clinical trial of treatment strategies for attention-deficit/hyperactivity disorder. Archives of General Psychiatry, 56(1073), 1086.

Sonuga-Barke, E. J. S., Daley, D., Thompson, M., Laver-Bradbury, C., & Weeks, A. (2001). Parent-based therapies for preschool attention-deficit/hyperactivity disorder: A randomized, controlled trial with a community sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(4), 402-408.

Toglia, J. (2005). A dynamic interactional approach to cognitive rehabilitation. In N. Katz (Ed.), Cognition and occupation across the lifespan: Models for intervention in occupational therapy (pp. 29-72). Baltimore: AOTA Press.


דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page