top of page

מדריך: מדיטצית מיינדפולנס לילדים עם ADHD / לקות למידה

בכתבה אתאר שיטות למדיטציה לילדים שניתן לבצע בבית או בכיתת הלימוד לפני השיעור. אך קודם אספר לכם על אגם (שם פיקטיבי) תלמידה שלי המאובחנת עם דיסלקסייה שמאז ומתמיד היא התמודדה עם חרדה מקריאה במידה מסויימת. כשהצעתי להוריה לעשות אבחון פסיכולוגי התגלה שלילדה הפרעת חרדה סביב נושאים לימודיים בייחוד סביב קריאה ומתמטיקה.


בשיעורים שלנו היא חששה ונמנעה מפתיחת הספר והמחברת, היא הציעה שיחה במקום למידה ואמרה בעצמה שהיא מפחדת מהמבחן ומעדיפה לא ללכת באותו היום לבית הספר. למעשה, בתחילת העבודה שלי איתה ההורים התלוננו שהיא לא הלכה לבית הספר בימים של מבחן וכן שהיו בינהם לבינה ויכוחים רבים. היא לא היתה מעוניינת לקרוא בבית או להכין שיעורי בית בתחום המתמטיקה והשפה.


כלי אחד שמצאתי אותו מאוד שימושי הוא כלי המדיטציה בשילוב חשיפה איטית. "מדיטציית המיינדפולנס היא ייחודית בכך שהיא לא מנסה לשנות אותנו או לשפר אותנו. במקום, היא עוזרת לנו להיות מודעים למה שמתרחש בהווה, אפשר לומר שהיא מלמדת אותנו להיות נוכחים בהווה, כלומר, היא עוזרת לנו לשים לב למה שמתרחש באותו הרגע - לא משנה מהו הדבר הזה המתרחש." פסיכולוגיה היום


הסרטון הבא של TED מדגים ומסביר את מדיטציית המיינדפולנס:

מדיטציית מיינדפולנס עוזרת לשפר ביטחון עצמי, להוריד את מימדי הלחץ, לשפר את השינה, עוזרת בניהול כעסים, התמודדות עם לחץ חברתי ובריונות, שיפור הגישה הכללית ושיפור הקשב והריכוז בבית הספר. לכן סוג זה של מדיטציה המתאים לילדים עם לקות למידה כגון דיסלקסיה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה החווים חרדה סביב הנושא הלימודי וכן מתאים לילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז ומתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז - ADHD וההתנהגויות המשוייכות לה כגון:התפרצויות זעם, קושי בסינון גירויים, קושי בויסות חושי ועוד.


ישנם מקורות נהדרים מתוכם תוכלו ללמוד איך להדריך את הילדים במדיטציית מיינדפולנס. המקור האהוב עליי הוא חינמי ומגיע בצורה של אפליקציה אוסטרלית שאפשר להוריד למחשב או לסמארט-פון. שם האפליקציה smiling mind. זו מדיטציה מודרנית עבור ילדים צעירים למרות שגם ילדים וגם מבוגרים יכולים להשתמש בה. ניתן לבחור את טווח הגילאים של הילד ולהשתמש בה. אגם המקסימה אוהבת את האפליקציה הזו. היא תמיד אומרת כמה היא מרגישה רגועה לאחר העבודה איתה. ההורים דיווחו שהשינה שלה השתפרה ואני רואה שהחרדה מהלימודים לדועכת לאיטה. יש לציין כי האפליקציה באנגלית ולכן יש לתווך לילד את הוראות המדיטציה.


המקור הבא הוא נהדר! אך אינו חינמי שמו shambala kids ויש להם CD ו-MP3 שאפשר להוריד ללמוד אותו, לתרגם אותו לעברית ולהנחות באמצעותו מדיטציה בכיתה או בבית. אני במיוחד אוהבת את הדמיון המודרך שלהם.



מדיטציית מיינדפולנס עבור מבוגרים


אם אתם מעוניינים במדיטציית מיינדפולנס עבור מבוגרים אני מציעה לכם להשתמש ב - Headspace אני מאוד אוהבת את השיטה הזו. היא נוצרה על ידי אנדי פודיקומב המופיע בסרטון המיינדפולנס של TED.


מקור נוסף למדיטציה מונחית והפעם בעברית שייך לעמותת תובנה שמפרסמת קטעי אודיו שנערכו על ידי מורי העמותה. אתם מוזמנים להיכנס לתוך ספריית ההקלטות שם מוקלטות שיחות מעניינות של מורים וכן הדרכה בסיסית למדיטציה.




אם יש שאלות כמובן שאתם מוזמנים לשאול אותי במייל זה


שלכם,


עדן הר


הכותבת עדן הר.M.A. פסיכותרפיסטית בטיפול רגשי- קוגניטיבי (CBT), קצר מועד המותאם להורים וילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. מומחית לקויות למידה וקשב ונוירופידבק. לבדיקה האם הטיפול מתאים לילדכם ולכם אפשר להתיעץ איתי (ללא תשלום): 052-6526265





דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page