top of page

נורופידבק: אימון גלי המוח לשיפור תפקודי קשב


טיפול נוירופידבק

ישנם טיפולים להפרעת קשב פרט לריטאלין ודומיו. נורופידבק (NFT) הינו סוג של ביופידבק, נתמך במחקרים מדעיים מ-60 השנים האחרונות ומאפשר שיפור תמידי בתפקודי הקשב. העקרון פשוט: באמצעות מכשיר מדידת EEG - מייצרים שינוי גלי המוח באזורים האחראיים על תכנון וקשב והאדם משפר את יכולתו הקשבית.


התכנית נקבעת על ידי קלינאי נוירופידבק. בעוד אתם יושבים על כסא וצופים בסרט, המוח שלכם לומד להתאים את עצמו ולעבוד בגלי מוח שיאפשרו יתר ריכוז וקשב. כאשר המוח לא מצליח בכך הסרט מיטשטש וכאשר מצליח – הסרט נצפה בתמונה חדה.

גלי ים סוערים מקשים על ספינה להתקדם למעוז חפצה, גלי ים שקטים מקלים עליה. כך המערך המחשבתי פועל - כאשר סוער במחשבות מרובות, לא מאפשר לתכנן דרך ולהגיע אל המטרה.


גלי המחשבות במשל הזה מייצגים פעילות חשמלית גבוהה של המוח באזורים פרונטליים (קדמיים) האחראיים על תכנון וקשב על פי מחקרים. הפחתת הפעילות החשמלית באזורים אלו מאפשרת לנו עומס נמוך של מחשבות ובשל כך אפשרות לתכנן, להתמקד ולהתרכז.

לעיתים לאחר מספר טיפולי נורופידבק חשים בשינוי; יותר קל להתרכז, אנחנו פחות אימפולסיביים, יותר קשובים לדברי המרצה ומצליחים בקלות לשבת ולהכין עבודה סמינריונית. אך אם מסתפקים במספר מועט של מפגשים ההשפעה הזו מתפוגגת והמוח חוזר לתפקד כפי שתפקד לאורך כל השנים. על מנת שהשפעת הנורופידבק תטמע יש להגיע לכ-30-40 מפגשים (משתנה מאדם לאדם) אחת לשבוע.


נורופידבק משמש גם לשיפור ביצועים מוחיים (Peak Performance) גם עבור מי שלא מאובחן בלקות למידה או הפרעת קשב וריכוז ומעוניין לשפר תפקודים מוחיים כגון: זיכרון. נמצא כי לאחר טיפולי נורופידבק מוסיקאים וספורטאים שיפרו את יכולותיהם בתחומם.


לפני מספר חודשים אוניברסיטת תל אביב אירחה כנס נוירופידבק עם מרצים מאוניברסיטאות בעולם שהציגו התקדמות בתחום. הטיפול המוצלח ביותר נעשה באמצעות MRI, מכשיר יקר שנמצא במעט אוניברסיטאות ובתי חולים בארץ. כך לדוגמה, טיפול נוירופידבק באמצעות מכשיר MRI הצליח לגמול אנשים מהתמכרות לאלכוהול.


עלות הנורופידבק איננה זולה ונעה בין 180-400 שקלים למפגש אחד. לעיתים קיים סיוע מהביטוחים הפרטיים. יש להקפיד שלקלינאי הנורופידבק יש הכשרה ראויה והוא עורך בקרה צמודה על תהליך הנורופידבק מטיפול לטיפול.




הכותבת עדן הר.M.A. פסיכותרפיסטית בטיפול רגשי- קוגניטיבי (CBT), קצר מועד המותאם להורים וילדים המאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה. מומחית לקויות למידה וקשב ונוירופידבק. לבדיקה האם הטיפול מתאים לילדכם ולכם אפשר להתיעץ איתי (ללא תשלום): 052-6526265




בבליוגרפיה (למי שרוצה להתעמק):

Etevenon, P. (1986). Application and perspectives of EEG cartography. In F. H. Duffy (Ed.),Topographic mapping of brain electrical activity (pp. 113–141). Boston: Butterworth.

Fein, G., Galin, D., Johnstone, J., Yingling, C., Marcus, M., & Kiersch, M. (1983). EEG power spectra in normal and dyslexic children.Electroencephalography and Clinical Neurophysiology, 55 399–405.

Lubar, J. F. (1991). Discourse on the development of EEG diagnostics and biofeedback treatment for attention-deficit/hyperactivity disorders.Biofeedback and Self-Regulation, 15201–225.

Lubar, J. F., & Lubar, J. (1984). Electroencephalographic biofeedback of SMR and beta for treatment of attention deficit disorders in a clinical setting.Biofeedback and Self-Regulation, 91–23.




דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page