top of page

על הורות חיובית

רוב ההורים הם הורים טובים אך אם בנך או בתך מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז יש צורות בהורות אחרת, מתאימה יותר. על מנת להבטיח שילדך מאושר ומסתגל באופן חיובי לסביבתו עליך לייצר סביבה ביתית רגועה ומאורגנת. למרבה המזל, זה לא כל כך קשה, יש להסתגל למספר שינויים בהתנהגות ההורים ובאופן התקשורת עם הילד שלך. הנה כמה טיפים שעובדים:

העלה את ההערכה העצמית של ילדך - עודד אותו להשקיע בפעילות אותה הוא אוהב ובה הוא מצטיין. זה לא קל לקבל את העובדת שילדך הוא לא ככל הילדים ושיש לו קושי אך ילד עשוי לחוש בכך שלהוריו אכזבה ממנו והבנה זו עשוייה לייצר תחושת מסוגלות נמוכה.


ריצ'ארד לבויי, מומחה בינלאומי בתחום לקויות הלמידה תולה את הביטחון העצמי הנמוך שיש לילדים עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז בקשיים שיש להם.


קריאה נוספת:


הוא מציג מטאפורה של אסימונים וטוען כי לילדים המאובחנים יש פחות אסימונים מלילדים אחרים משום שאותם המורה לא משבחת ומחזקת, הם לא מצליחים בקלות בבית הספר ולכן תפיסת הערך העצמי שלהם נמוכה. על ההורה, אם כך לעודד ולהעשיר את חווית ההצלחה של ילדו ובכך "להוסיף לו אסימונים".


היה מודל טוב לחיקוי - הורים לילדים הינם מודל לחיקוי לילדיהם. אם כך, היו מודעים להתנהגות שלכם ליד ילדכם. האם תוכלו לבקש מילדכם להיות מאורגן או להשקיע בלמידה אם אתם בעצמכם לא עושים זאת? אם אתם כהורים מפגינים התנהגות של חוסר שליטה עצמית - כיצד תוכלו לבקש מילדכם לעשות זאת?


אל תמהרו לומר "לא" לבקשות ילדכם - מפעם לפעם יש לסרב לבקשות ילדכם, כדי למנוע מהם לעשות דברים מסוכנים. הורים רבים אומרים לילדם "לא" כמעט באופן אוטומטי גם כאשר ההתנהגות איננה מסוכנת עבורו וגם כאשר במחשבה שניה היו יכולים להסכים לאותה הפעילות.


הדרך המומלצת לסרב לילדים היא לא לסרב אלא לומר מה כן הם יכולים לעשות במקום ההתנהגות שלהם. לדוגמא, ילד הנמצא בסופר מרקט עם אימו ומעוניין שתקנה מוצרים רבים, במקום שתאמר "לא" היא יכולה לומר מה כן אותו הילד יכול לעשות - "אתה יכול לבחור מוצר אחד שעולה פחות מחמישה שקלים" באופן הזה היא הגבילה את התנהגותו ומנעה ויכוחים סביב הקניות.


היו מודעים להתנהגות חיובית של ילדכם - הורים רבים מתעלמים מההתנהגות החיובית של ילדם ומשקיעים את מירב מרצם במניעת התנהגות שאיננה רצוייה. בייחוד הורים לילדים המאובחנים עם לקות למידה או ADHD ומעוניינים לשפר התנהגות מסויימת ולדכא התנהגות אחרת.


לחיזוק החיובי מקום משמעותי בתהליך הלמידה של הילד, החיזוקים גורמים לו להרגשה טובה, משרים עליו תחושה שההורה סומך עליו, גורמים לו להרגיש שהוא מסוגל ושהתנהגותו הטובה נצפית ומוערכת. התחושה הנוצרת אצל הילד היא תחושה חיובית. לעומת זאת, הצד השני של אותו המטבע היא העונש המציע מיגור של ההתנהגות הלא רצוייה ומטרתו להפחית את ההסתברות שאותה ההתנהגות תתבצע בעתיד.


עונשים הם פחות מומלצים אך אם אי אפשר להימנע מהם יש ללוות את העונש בהסבר. העונש מעורר רגשות לא נעימים אצל הילד כגון: כעס, תסכול ואשמה ותחושות אלו מתגברות ככל שהילד מרגיש שהעונש איננו מוצדק. שימוש מוגזם בעונשים מעיד על חולשתו של ההורה גם בעיני הילד ועל שימוש מופחת בכישורים הוריים אחרים.



דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page