top of page

אני לא עצלן ! יש לי דיסגרפיה

לעיתים הורים ומורים מניחים שילדים הם עצלנים בגלל שהם לא מעוניינים להכין שיעורים, להעתיק מהלוח או לכתוב. לפעמים הסיבה לכך היא קושי בכתיבה או קשיי כתיבה משמעותיים המכונים דיסגרפיה. מהי דיסגרפיה וכיצד נוכל לסייע לילדנו להתמודד עם קושי הכתיבה שלו?


פעם לימדתי תלמיד שלא משנה באילו כלים של הוראה מתקנת השתמשתי הוא לא יכל לכתוב את האות "מ" בלי לחזור עליה מספר פעמים עם העפרון. הוא יכל לקרוא את האות, זיהה אותה כשהיתה כתובה באופן הנכון אך לא הצליח לכתוב אותה בעצמו.


היו לו קשיים נוספים ורבים בכתיבה כולל עיצוב אותיות שאיננו מאפשר את קריאתן, קושי בשמירה על רווחים בין מילה למילה. המורים שלו חשבו שהוא עצלן משום שלא רצה להעתיק מהלוח ואמא שלו פשוט רצתה שבעייתו תפתר. מה היתה בעייתו? לקות למידה ששמה דיסגרפיה.


קריאה נוספת:


מהי דיסגרפיה?


דיסגרפיה היא הפרעה בעיבוד המידע הגורמת לקושי במטלות הכוללות כתיבה. כשקיימת דיסגרפיה התהליכים הויזואליים והמוטוריים של המוח אינם מאפשרים דפוסי תנועה נכונים של כתיבה ותכנון כתיבה יעיל ויוצרים כתב בלתי מובן ובלתי מאורגן. ילדים שיש להם דיסגרפיה יציגו קשיים אלו עם רכישת הכתיבה ולעיתים אף לפני.


סימפטומים המלווים דיסגרפיה


1. קושי באחיזת עפרון או עט באופן שמאפשר עיצוב נכון של הכתב. ילדים אלו עשויים לאחוז את העפרון במנח יד בלתי שגרתי.


2. יציבה בלתי שגרתית בעת כתיבה. היציבה יכולה להיות מאוד מתוחה וכך גם העוצמה שמושקעת בעפרון גבוהה ויוצרת "חריטה" על הדף.


3. קושי לצייר צורה פשוטה או לשרטט קו.


4. הימנעות ממטלות כתיבה.


ככל שילדים גדלים והדרישות הלימודיות ממשימות בית הספר מתרבות, התסמינים של דיסגרפיה באים לידי ביטוי באופן משמעותי. דיסגרפיה לעיתים מופיעה לצד דיסלקסיה, עשויה להופיע בקרב ילדים המאובחנים עם ADHD או לקות שפתית. האבחנה של דיסגרפיה נעשית על ידי מרפא/ה בעיסוק מורשה ולקות הלמידה מטופלת על ידי הוראה מתקנת או/ו מרפא/ה בעיסוק.



דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page