top of page

מהי הפרעת קשב וריכוז - ADHD ?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגית-התפתחותית מולדת שמקורה במוח. הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז הינם התנהגותיים ואינם גלויים לעין. ADHD או ADD (כפי שהוגדרה בעבר) מקושרת לחוסר איזון של הנוירוטרנסמיטרים (חומרים במוח) בשם נוראדרנלין ודופמין.


נוראדרנלין (Noradrenaline, קרוי גם נוראפינפרין, Norepinephrine) הוא נוירוטרנסמיטר, חומר העובר במוח המשתייך למשפחת הקטכולאמינים ונגזרת כימית של אדרנלין. הוא נוירוטרנסמיטר מעורר המופרש מכמה מקומות בגוף אך בעיקר מתאי עצב במוח.


דופמין הינו נוירוטרנסמיטר השייך גם הוא למשפחת הקטכולאמינים, הוא מקושר לפעילות באונה הפרונטלית באיזור הקדם פרונטלי ועל כן הוא מעורב בתפקוד קוגניטיבי, תכנון, זיכרון העבודה, חלוקת הקשב, תכנון מטרות, בקרה וויסות עצמי.


האונה הקדמית (הפרונטלית) של המוח אצל אנשים המאובחנים עם ADHD מתפקדת באופן שונה מאשר אצל אנשים שאינם מאובחנים עם ADHD. האונה הקדמית אחראית על עיכוב תגובה (אינהיביציה), תכנון, גמישות מחשבתית, תכנון של תנועה.


וכן על תפקוד העצבים הקריינאלים, שפה וזיכרון, התנהגות, מוטיבציה, מצב רוח ויכולת קוגניטיבית וכן גם היכולת להבין מצבים חברתיים, וכן מקושרת להפקת שפה (המנגנון האחראי על הפקת שפה הוא באזור ברוקה שאיננו מצוי באונה הפרונטלית).


הנוירולוג על מנת לוודא שמדובר בהפרעה התפתחותית של ADHD הוא מברר מספר נתונים:

1. האם הקושי הוא מולד ונוצר בשלב התפתחותי מוקדם?

2. האם הקושי הוא תוצאה של האטמוספירה החברתית?

3. האם יש שוני בין ההתנהגות הנורמטיבית להתנהגות הנבדקת?

4. האם יש פגיעה בתפקוד היומיומי ובתחומי חיים שונים?


קושי בשליטה בהתנהגות ובתגובות


אחד הסימפטומים הבולטים בהפרעת קשב וריכוז היא הקושי לשלוט על תגובות. תכונה זו באה לידי ביטוי בחלק מהפרופילים הקשביים של אנשים המאובחנים עם ADHD, הפרעת קשב וריכוז. זה בא לידי ביטוי בהתפרצות לדברי האחר, בעמידה בחוקי המשחק, בהתייחסות לחוקי הכיתה ועוד. במקרה של ADHD מהסוג הלא קשוב, שבעבר כונה ADD ניתן לראות קושי בשליטה באינהיביציה של התגובות אך במידה מועטת בשל הנטיה להגיב פחות.


קושי בריכוז


הורים רבים נתקלים בתופעה מעניינים אצל ילדהם המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז. הם לא מצליחים להתרכז בחומר לימודי או ספר אך מצליחים להתרכז במשך שעות במשחק לגו או במשחק מחשב. כך גם מבוגרים המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז מתקשים להתרכז במאמר או בספר אותו קוראים אך בסרטים מתרכזים ללא בעיה. איך יתכן מצב כזה?


למעשה הקושי הוא לא להתרכז בדבר כלשהו אלא להשקיע מאמץ במטרה אחת כגון קריאת ספר או שיעורי בית כדי להמשיך להשאר ממוקדים. במילים אחרות, התשובה לשאלה זו היא הבקרה, היכולת לבצע בקרה לאחר פעולה עשוייה להיות לקויה בקרב חלק אנשים המאובחנים עם ADHD ובאופן זה, אם נשקול מקרוב את הדוגמאות בשנית נראה שמשחק מחשב לא דורש בקרה משום שהוא מציע את הבקרה וכך גם צפיה בסרט.


עם זאת, קריאה דורשת בקרה. הקורא צרי לשאול את עצמו האם הוא קרא נכון? האם הוא הבין? או ברמות גבוהות יותר של קריאה - מה הוא חושב על הטקסט שקרא? כלומר, מודעות עצמית ושליטה עצמית בעת ביצוע פעולה וכן בקרה לאחריה הם המנגנונים בעלי תפקוד לקוי.


מה לגבי תחומים אחרים בהם יש קושי? התחום התעסוקתי, החברתי, הרגשי, הלימודי השפתי לעיתים נשענים על תפקודים אחרים ולא רק על נושא הבקרה והשליטה באינהיביציה. מה לגבי הקושי להתרכז כאשר יש סיטואציה עם מוסחות גבוהה? הרבה אנשים ברחוב, הרבה רעשים בכיתה. מה לגבי הקושי בתכנון? בעיית ההתארגנות מהירות התהלוך (עיבוד) המחשבתי. ובכן, הם אינם נשענים רק על נושא הבקרה והשליטה באינהיביציה. על מה כן? - המשך בכתבה הבאה

דבר העורכת

ברוכים הבאים למגזין קרוסלה, מגזין לאסטרטגיות ותמיכה ב-ADHD ולקויות למידה. מיועד לכל מי שלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז משפיעים על חייו...

 

כתבות מומלצות

סיפור אישי

"

"

כתבות נוספות

bottom of page